L’SPC dóna suport al comunicat de la Federació Internacional de Periodistes (FIP) amb motiu del 8 de març, Dia internacional de les Dones, i reclama uns mitjans més igualitaris. La igualtat de gènere continua sent una de les línies de treball del sindicat.

La FIP celebra el 8 de març fent una crida als mitjans de comunicació per ajudar a superar els perillosos estereotips que contribueixen a la discriminació de les dones, mitjançant la reconsideració de la forma en què es presenten en els mitjans de comunicació.

Aquesta convocatòria es produeix després d’una sèrie d’iniciatives preses per la FIP en els últims anys fent campanya per una representació de gènere equitativa i equilibrada en les notícies, subratllant el paper i la responsabilitat dels i les periodistes i mitjans de comunicació.

La FIP afirma que l’elaboració de directrius de gènere i codis ètics d’informació és un punt de partida important per afrontar els estereotips, el silenci, la repressió, la intimidació (violència) i la discriminació. Però ara és el moment de prendre noves mesures.

“Reconeixem que treure a la llum situacions que molts no volen que siguin vistes pot ser perillós. Però assumir la nostra pròpia responsabilitat per donar una informació amb visió de gènere significa trencar estereotips perillosos, així com les barreres de silenci que oculten la discriminació, la violència i de vegades fins la mort “, diu Mindy Ran, presidenta del Consell de gènere de la FIP. “A més d’una informació justa i equilibrada, la nostra responsabilitat significa també minimitzar el dany potencial als que entrevistem, reconeixent que estar sota els focus dels mitjans de comunicació pot comportar un perill, i que aquestes veus que poques vegades s’escolten perquè estan al marge són tan importants com les que estan al centre ”

En un butlletí especial amb motiu del Dia Internacional de la Dona, el Consell de Gènere de la FIP fa una crida als sindicats de periodistes i als mitjans de comunicació per reflexionar sobre les decisions que prenen en la producció de notícies i sobre l’impacte negatiu que això pot tenir en la percepció pública de les dones així com en les vides de les dones.

“No presentar les vides de les dones com essencials, valuoses i mereixedores de respecte, sinó només com simples víctimes o ciutadanes de segona classe transmet a les noves generacions que està bé fer-ho així, quan clarament no ho és” adverteix Ran.

Com a part de les activitats al voltant del Dia Internacional de la Dona, la FIP també està fent formació en seguretat per a dones periodistes al Líban, Iraq, Palestina, Iemen, Tunísia, Algèria i Marroc.

“La FIP es compromet a garantir que les dones periodistes que informen des de les primeres línies en situacions bèl•liques o de conflicte i en altres situacions difícils puguin aprendre habilitats que ajudin a preservar les seves vides, fent especial èmfasi en la perspectiva de gènere”, explica Beth Costa, Secretària General de la FIP.

La FIP dóna suport a la campanya impulsada per l’UNESCO, Women Make the News (Les dones fan les notícies).