La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) lamenta que la cooperativa d’extreballadors del diari Público no hagi pogut ser l’adjudicatària del diari en la subhasta judicial, per mantenir-lo en la seva edició digital com pretenien, i hagi estat posat en mans dels anteriors propietaris encara que sigui de manera indirecta. Ells són responsables de la desastrosa gestió que va portar al tancament de l’edició impresa, el que va costar la feina a més de 160 persones que havien posat il•lusió, esforç i professionalitat en aquest projecte.

L’únic aspecte positiu d’aquesta decisió judicial és que la nova empresa s’ha de subrogar 21 contractes de les persones que mantenen cada dia l’edició digital, un nombre superior al que oferia la cooperativa. Però el precedent de la seva fracassada gestió permet dubtar que els adjudicataris tinguin capacitat per pilotar correctament el projecte de Público.es.

La FeSP considera inqualificable que els anteriors amos, beneficiant-se de la Llei Concursal, hagin aconseguit avortar el projecte de gestionar el diari mitjançant una cooperativa de treballadors. És una autèntica vergonya que aquesta llei permeti concórrer a la subhasta als mateixos empresaris, encara que sigui a través de socis, que han deixat enrere una reguera de deutes, acomiadaments i promeses incomplertes.

La Junta Executiva Federal de la FeSP reitera la seva solidaritat als treballadors que van ser acomiadats de Público fa un parell de mesos i que, tot i no haver cobrat del Fons de Garantia Salarial les indemnitzacions -per la incapacitat manifestada per l’empresa-, han intentat amb criteri i professionalitat impulsar una iniciativa empresarial pròpia. Amb ella es proposaven aconseguir l’existència d’un mitjà independent i recuperar llocs de treball. Sorprèn que puguin quedar-se amb aquest projecte, ja que, en quatre anys de gestió, han deixat una llista de creditors sense cobrar i uns treballadors que, a més d’anar a l’atur, han estat enganyats per l’empresa amb una promesa d’indemnitzacions que no ha satisfet.

Causa estupor que aquells que van dir que no tenien diners per pagar les indemnitzacions hagin aconseguit ara, mitjançant socis i canvis d’empresa, recursos econòmics suficients per tornar a ser els propietaris d’un diari digital que es confecciona cada dia gràcies a l’esforç del reduït grup de treballadors que no van ser acomiadats. Situacions com aquesta fan que la ciutadania confiï cada vegada menys en la solvència de les institucions per salvaguardar els interessos dels treballadors i dubti cada vegada més de la integritat ètica de molts empresaris de la comunicació.

La plantilla del diari ha d’exigir als nous propietaris que compleixin escrupolosament la legislació i millorin les condicions salarials i laborals de la plantilla.

Junta Executiva de la FeSP
Madrid, 25 de maig de 2012