La Federació de Sindicats de Periodistes denuncia la inseguretat en què viuen les emissores municipals i l’actitud del PP d’afeblir les ràdios i televisions autonòmiques

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) es congratula que el Parlament de Catalunya hagi acordat, a instàncies d’ICV-EUiA, iniciar el desenvolupament de l’article 52 de l’Estatut d’Autonomia català, que obliga la Generalitat i tots els poders públics a garantir el dret a la informació de la ciutadania. Aquest article també els obliga a garantir que els ciutadans rebran «una informació veraç i uns continguts que respectin la dignitat de les persones i el pluralisme polític, social, cultural i religiós».

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest cap de setmana a Madrid, insta al Govern de la Generalitat a complir aquest mandat del Parlament, que ha aprovat «iniciar el diàleg amb representants de la societat civil i del sector periodístic i audiovisual» per elaborar una Llei del Dret a la Informació que desenvolupi l’article citat. Al mateix temps lamenta que en debat parlamentari s’hagi rebutjat la proposta de la CUP-AE de reconèixer el dret dels mitjans comunitaris a participar en igualtat de condicions en el repartiment de llicències.

Cal recordar que el Govern de Rodríguez Zapatero i el de Rajoy, malgrat les reiterades sol·licituds que han plantejat la FeSP i altres organitzacions sindicals i professionals del món de la comunicació, no han mostrat la mínima voluntat de regular per llei aquest dret fonamental i els deures i drets dels periodistes, la qual cosa converteix Espanya en un cas gairebé únic a la Unió Europea i en altres zones del món. Aquesta federació anima els governs i parlaments autonòmics d’altres comunitats a què promoguin lleis sobre aquesta matèria, per tal de garantir aquest dret constitucional.

La FeSP denúncia, així mateix, la inseguretat en què estan vivint les emissores municipals de ràdio i de televisió, com a conseqüència del projecte de llei per a la Reforma de l’Administració Local. Amb l’excusa d’aquesta norma legal, alguns alcaldes han tancat aquestes emissores o han acomiadat els treballadors, per dissoldre la societat municipal que les gestionava, a pesar que la Llei General de la Comunicació Audiovisual permet mantenir-les i encara que el Tribunal Constitucional ha de pronunciar-se encara sobre aquesta qüestió. Aquesta Junta Executiva també denuncia el debilitament al que els governs del PP en diferents comunitats estan sotmetent les emissores de ràdio i televisió autonòmiques, amb mesures pressupostàries i fiscals arbitràries i injustes.

La FeSP fa seu i assumeix el rebuig que ha expressat la Federació Internacional de Periodistes (FIP), a la qual pertany la FeSP, contra la decisió d’un tribunal d’Egipte de condemnar a penes d’entre set i 10 anys de presó un grup de periodistes de les cadena Al Jazira, tant egipcis com d’altres països, acusats de difondre notícies falses per afavorir els Germans Musulmans, que van governar en aquest país fins al cop d’estat de 2013.

30 de juny de 2014