L’1 de maig és la Festa del Treball. El 3 de maig és el Dia Internacional en defensa de la Llibertat de Premsa. Al Sindicat de Periodistes de Catalunya sempre hem vinculat les dues dates perquè creiem que són dues cares de la mateixa moneda. Cada any ens hem posicionat reivindicant unes condicions de treball dignes per als informadors, i les llibertats professionals bàsiques per satisfer el dret a la informació de la ciutadania i que les legislacions democràtiques reconeixen. Ara, però, la guerra d’Iraq ha permès constatar amb més cruesa que mai, la justícia d’aquest plantejament. L’assassinat de José Couto per part de les tropes nord-americanes i la mort de Julio A. Parrado han anat acompanyats d’informacions sobre les precàries condicions laborals amb què molts professionals de la informació fan una feina tan important per a la societat.
L’any passat es va demostrar com la força dels treballadors feia retrocedir la reforma laboral que el Govern del PP volia imposar. La vaga general també va treure per primera vegada al carrer el clam unànime social per una informació no manipulada. La crisi del Prestige i la guerra d’Iraq han estat utilitzades pels responsables de molts mitjans per mentir i distorsionar la realitat. Un grup de professionals d’arreu del món han estat a Bagdad per explicar el que els invasors no volien que se sabés. L’assassinat de Couso no és un accident, a no ser que qui va ordenar l’atac contra l’Hotel Palestine fos l’únic ciutadà del planeta que no sabia que allà hi havia tota la premsa internacional. La mort de Couso mostra també la manca de respecte als seus treballadors per part de les empreses de comunicació, que no dubten a enviar-los al conflicte més sagnant encara que no tinguin la cobertura social exigible. Els sindicats de Periodistes portem 10 anys denunciant que més del 40% dels professionals de la informació espanyols estan en una situació laboral similar.
Per això, per als periodistes, l’1 de maig va lligat al 3. I per això, l’SPC convoca el conjunt de la professió a manifestar-se el dijous 1 de maig a les diferents capitals catalanes. A Barcelona, la cita és a dos quarts de dotze del matí, a la illeta central de la plaça Urquinaona. Igualment, invitem a assistir a les Jornades que es faran a Barcelona els dies 5 i 6 de maig per commemorar el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa i que enguany, arriben ja a la IV edició, tractaran sobre Periodisme crític als EUA. L’SPC dóna ple suport a l’encontre, que es celebrarà al Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA).

Prou precarietat laboral, prou manipulació

Couso, Parrado, Volem justícia

Barcelona, 30 d’abril de 2003