El fotoperiodista freelance Ricard García Vilanova presentarà aquest dijous 9 de maig el seu llibre ‘Fade to black. Ascens i caiguda del califat del ISIS. 2011-2019. Síria, l’Iraq i Líbia (Editorial Blume). Es tracta d’una recopilació de fotografies i textos sobre la guerra de Síria, un conflicte que ell coneix bé perquè durant aquests nou anys ha viatjat allí en nombroses ocasions per desenvolupar el seu treball informatiu.

García Vilanova va ser segrestat per l’Estat Islàmic de l’Iraq i Síria (ISIS) al setembre de 2013, al costat del periodista Javier Espinosa, corresponsal del diari El Mundo a Orient Pròxim. Els dos van romandre en mans dels seus captors durant més de sis mesos, fins que van ser alliberats el 30 de març de l’any següent.

L’obra inclou fotografies dels els seus segrestadors, a els qui García Vilanova va voler visitar anys després a la presó per fotografiar-los. Segons va explicar ell mateix a Ràdio Nacional d’Espanya l’agost passat, a un d’ells li va preguntar si volia que transmetés algun missatge a la seva filla, a la qual va abandonar al costat d’altres dos germans i la seva mare quan es va unir al ISIS, però no va obtenir resposta.

Durant aquells mesos de segrest, el Sindicat de Periodistes de Catalunya i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) van participar a les mobilitzacions convocades per exigir el seu alliberament, la d’Espinosa, així com la del reporter Marc Marginedas, d’El Periódico de Catalunya, segrestat dues setmanes després que ells i que també va estar sis mesos retingut. L’SPC i la FeSP també van difondre i van donar suport a la campanya per a l’edició d’un llibre de García Vilanova, perquè pel fet de treballar com a freelance durant el temps de segrest no va percebre cap ingrés a diferència dels seus dos companys de captiveri que, a l’estar en nòmina, les seves empreses van seguir pagant-los el salari, cosa de la qual Garcia Vilanova no va poder gaudir i per això les seves finances van quedar malmeses.

El periodista Gervasio Sánchez, d’aquest llibre, n’ha dit: «Ricardo García Vilanova ha treballat sense descans durant anys. Ha anat, ha vist, ha sentit, ha explicat i ha tornat viu desenes de vegades. S’ha submergit a fons entre els grups humans amb els quals s’ha relacionat i diluït en cadascun dels escenaris violents en els quals ha treballat i ha aconseguit que els protagonistes de les seves històries s’oblidin d’ell. I això li ha permès documentar escenes de gran tensió i emoció amb gran naturalitat. Perquè les conseqüències dels desastres de les guerres de Síria, Líbia i l’Iraq i de la descomposició de les seves societats es pagaran durant dècades i tots nosaltres ens veurem afectats pel descomunal desastre».

La presentació de l’obra a Barcelona és la tercera que es fa a Espanya, després de les de Madrid i Saragossa. L’SPC convida a assistir-hi. La sessió serà a:

Día: dijous 9 de maig
Hora: 19.00 hores
Lloc: CCCB – (Sala 1) Carrer Montalegre, 5. 08001 Barcelona
Amb l’autor, presentarán el llibre:
• Jordi Évole, periodista
• Sandra Balsells, fotoperiodista