Els treballadors del Grup Unidad Editorial -que edita El Mundo, Marca, Expansión, Telva i altres revistes- han rebutjat en votació secreta en urna el preacord de retallades salarials i baixes voluntàries que havia aconseguit l’empresa amb els representants de la plantilla, al juliol passat.

La companyia italiana Rizolli Corriere della Sera Mediagroup ( RCS ) , propietària d’aquest grup de comunicació espanyol, exigia aquestes retallades, per aplicar des l’1 de setembre al 31 desembre 2013, com a condició per fer efectiva l’ampliació de capital de 400 milions d’euros que va aprovar abans de l’estiu .

Encara que en el preacord negociat al juliol es va rebaixar notablement la proposta de retallades que havia plantejat l’empresa, una part dels treballadors del grup ha volgut expressar amb el seu vot negatiu el seu malestar per les retallades que els estan aplicant des de 2009 al mateix temps que es veuen obligats a treballar més per la posada en marxa de nous productes i per la reducció de plantilla com a conseqüència de dos expedients de reducció d’ocupació i acomiadaments individuals . Fa cinc anys el Grup Unidad Editorial comptava amb 2.200 treballadors i la plantilla actual és de 1.464 persones .

En les votacions, celebrades durant el 4 de setembre a la seu central de Madrid i les diferents delegacions d’El Mundo, han participat 1.071 persones (73%). Hi ha hagut 473 vots a favor del preacord (44,16%), 518 en contra (48,37%), 79 en blanc (7,38%) i un nul ( 0,09% ). En conseqüència, el preacord ha estat rebutjat per l’escàs marge de 45 vots .

Aquest rebuig ha provocat preocupació a la cúpula directiva del grup a Madrid, que es va reunir amb urgència la mateixa nit, després de conèixer el resultat de la votació, per estudiar la situació i veure com actuar a partir d’ara.

Els comitès d’empresa i delegats de personal del Grup -de la Federació de Sindicats de Periodistes ( FeSP ) i CCOO- estan a l’ espera de les decisions de l’empresa. Aquests representants de la plantilla confien que , després d’aquest resultat, la companyia no dugui a terme cap mesura dràstica, ni tan sols encara que ho permeti la llei, perquè això provocaria un clima de tensió i malestar que seria molt negatiu per al treball i per treure endavant les diferents publicacions que edita el grup amb la qualitat necessària.