El conjunt dels sindicats de periodistes francesos desitja una llei que garanteixi la independència jurídica de les redaccions, segons ho han afirmat en roda de premsa els portaveus d’aquestes organitzacions en la qual han fet una crida a la professió per a la mobilització. «La professió mai no ho ha tingut tan malament des de 1946», ha afirmat David Larbre, representant del majoritari Syndicat National des Journalistes (SNJ), en nom del conjunt dels sindicats presents a l’acte (SNJ,SNJ-CGT, USJ-CFDT, SJ-CFTC, SPC-CFE-CGC i SJ-FO). Larbre considera «greus els fets que s’han anat acumulant durant els últims mesos»; entre d’altres, la temptativa del propietari de Tribuna, de readquirir les accions, els casos de censures a Tribuna i al Journal du Dimanche o el nomenament d’un home de confiança de Nicolas Sarkozy al capdavant de TF1. «És necessari que la professió es mobilitzi perquè deixi de jugar, sovint a pesar seu, de valedor del president de la República o dels magnats de la premsa», ha afegit Dominica Candille (SNJ-CGT). La dirigent sindical ha recordat que «hi ha dues terceres parts dels francesos que no tenen confiança en els periodistes», i ha afegit que «és necessari decidir què volem fer del nostre ofici davant les dificultats econòmiques i polítiques que no ens permeten exercir-la bé».

Des del juliol i per primera vegada en quinze anys, els sindicats de periodistes treballen junts per obtenir una modificació legislativa «que garanteixi la independència jurídica de les redaccions» i la inclusió en el conveni col·lectiu dels periodistes dels codis deontològics internacionals que garanteixen l’ètica professional. Les organitzacions periodístiques han presentat propostes concretes d’una modificació legislativa en una reunió celebrada el 4 d’octubre a París, abans de la manifestació massiva que es prepara per al 5 de novembre davant de l’Assemblea Nacional amb motiu de la Jornada d’acció europea pels drets dels periodistes.