La Federació Europea de Periodistes (FEP) uneix la seva veu a la de les seves organitzacions afiliades a Espanya per condemnar les traves imposades –per diferents forces i institucions polítiques– a la feina en llibertat dels periodistes durant la campanya electoral, que ha de concloure amb l’exercici del vot ciutadà el diumenge 20 de novembre. «La imposició legal de temps i temes electorals en els informatius, fixats per les autoritats electorals en funció de la representativitat parlamentària, no respecta ni el treball dels periodistes, ni els principis del periodisme democràtic», ha declarat Arne König, president de la FEP.

Tots els dies, durant els telediaris de la cadena pública TVE, es llegeix un comunicat del Consell d’Informatius, que representa els periodistes de la redacció, en el qual es rebutja aquesta imposició que els impedeix valorar la informació electoral solament segons criteris professionals. A la cadena catalana TV3, els redactors es neguen a signar les notes electorals.

D’altra banda, les grans formacions polítiques no permeten l’entrada lliure de càmeres en els seus mítings i regalen un paquet d’imatges i declaracions gravades pels seus propis equips. En diversos canals de televisió públics, el caràcter partidista d’aquestes gravacions es posa en evidència mitjançant un rètol que informa del seu origen partidista i no periodístic.

La FEP recorda que l’organització de debats televisats durant l’actual campanya electoral sorgeix d’acords entre els dirigents dels aparells polítics dels principals partits, sense cap possibilitat que hi hagi una real intervenció periodística. En la seva passada assemblea anual celebrada a Belgrad, la FEP ja va expressar el seu suport als seus col·legues espanyols, molestos cada vegada més, pel costum en augment dels polítics de celebrar rodes de premsa en les quals neguen als periodistes el seu dret a preguntar lliurement.

«Aquestes restriccions legals demostren l’obsessió propagandística dels aparells dels partits polítics. I no són dignes d’una democràcia de la Unió Europea. Donem suport als periodistes espanyols quan denuncien el caràcter inconstitucional, i a més no periodístic, d’aquest tipus de mesures», ha conclòs Arne Köning.

Brussel·les, 17 de novembre de 2011

La FeSP forma part de la FIP/FEP