El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) va néixer el 19 i 20 de juny de 1993 i aquest 2018 ha complert, doncs, 25 anys. Al llarg de l’any el sindicat ha anat fet diverses activitats per commemorar l’efemèride, però aquest pròxim dilluns, 5 de novembre, hi haurà l’acte institucional de celebració.

L’acte es farà a Barcelona, al Centre Cívic del Parc Sandaru. La Junta Executiva ha decidit emmarcar-lo en una fita molt important per a la professió. El 2 de novembre és el Dia Internacional Contra la Impunitat dels Crims contra Periodistes, instaurat per l’ONU l’any 2013. El 23 de novembre de 2009 es va produir a les Filipines l’atac massiu més greu contra periodistes, conegut com La massacre de Maguindanao. En aquella acció van morir 32 persones i per recordar aquesta tragèdia Nacions Unides va fixar a instàncies de diverses organitzacions internacionals la data del 2 de novembre per lluitar contra l’escassa persecució d’aquests delictes. La Junta de l’SPC ha cregut que ni volem ni podem oblidar el patiment de tants companys i companyes en la commemoració del nostre XXV aniversari.

Per parlar del que suposa aquesta impunitat dels crims contra periodistes parlaran l’escriptor i periodista hondureny Milthon Robles, resident ara a Catalunya en el marc del programa del PEN Català d’acollida d’escriptors perseguits als seus països i que farà una aproximació de la situació a l’Amèrica Llatina; la periodista Rosa Calaf, que farà una visió més global; i la fotoperiodista Ana Jiménez, que aportarà la dimensió local d’aquesta problemàtica, evidentment molt menys greu que a un bon nombre de països d’arreu del món però que també vivim en massa ocasions situacions d’impunitat dels atacs contra professionals de la informació.

A banda d’això, també parlarem de com està avui la professió, especialment davant dels problemes més greus com és la situació dels i les periodistes a la peça, el retrocés democràtic en llibertat d’expressió i d’informació i la gran mobilització que estan protagonitzant les dones periodistes des de fa molts mesos. Finalment es farà també un repàs del paper del sindicat en aquests 25 anys i, òbviament, en tots els anys que encara tenim al davant.

Acte de celebració del XXV Aniversari de l’SPC
Dia: 5 de novembre de 2018
Hora: A partir de les 19.00 hores i fins a les 21.30 hores
Lloc: Centre Cívic Parc Sandaru. C Buenaventura Muñoz, 21. 08018 Barcelona