Els comitès d’empresa de diversos mitjans de comunicació han criticat l’actitud de les respectives direccions en la negociació dels expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) presentats en els darrers dies amb motiu dels efectes de la pandèmia del COVID-19. Les representacions d’El Periódico i d’altres mitjans del grup Prensa Ibérica i la de RAC-1 han emès comunicats amb aquestes denúncies.

El grup Prensa Ibérica ha aprovat els primers ERTO en diverses de les seves empreses, després de negociar amb els respectius comitès d’empresa. A El Periódico de Catalunya encara no han aconseguit un acord, perquè l’empresa vol implantar una reducció del 50% de la jornada a tota la plantilla, durant quatre mesos, més el 13% que suporten des de fa anys, la qual cosa, segons els treballadors, impediria oferir cada dia als lectors un diari amb una mínima qualitat. També continuen negociant a l’esportiu Sport i en altres mitjans.

A El Periódico de Catalunya l’empresa va plantejar una reducció del 63% (el 50% més el 13% que ja els apliquen). En l’última reunió, celebrada el 3 d’abril, el comitè d’empresa va oferir una proposta que considera «més que generosa» per a fer possible un acord: reduir el 28% i mantenir fins al 31 de desembre d’enguany l’ERTO del 13% que suporten des de fa diversos anys. Els representants de l’empresa no han acceptat aquesta proposta, es neguen a acordar una reducció total inferior al 50% i no han presentat una alternativa. El comitè d’empresa ha lamentat l’actitud de la direcció, «que planteja un ERTO salvatge del 50% i utilitza una crisi com l’actual per fer una retallada salarial que ja perseguia des de fa temps».

En els diaris Diari de Girona, El Periódico de Aragón, Levante, Mediterraneo, La Opinión de Múrcia i Diario de Córdoba han signat ja l’ERTO. En tots ells la reducció de la jornada i la part proporcional del salari serà del 50% durant tres mesos i es creen comissions de seguiment, per controlar que les persones afectades per l’expedient no realitzin hores extraordinàries i, en algun cas en què ho facin, que les cobrin. Els representants dels treballadors consideren que les mesures que han hagut d’acordar, a causa de l’actitud inflexible de l’empresa –que en alguns casos ha arribat a amenaçar amb acomiadaments mitjançant expedients de regulació d’ocupació–, repercutiran negativament en la qualitat dels diaris.

En un dels principals rotatius de Prensa Ibérica, Diario de Mallorca, a la petició del comitè de reduir la durada de l’ERTO al 31 de maig (la proposta inicial de l’empresa és fins al 31 de juliol), la resposta ha etat que estarien disposats a escurçar-ho un mes, fins el 30 de juny. Serien tres mesos de durada en lloc dels quatre previstos inicialment. També diuen que si les condicions econòmiques milloren abans, es podria escurçar el període, de manera gradual i a criteri de l’empresa en la incorporació de cada treballador. L’empresa tampoc accepta les demandes del comitè de percebre les pagues extres completes, d’aplicar un complement econòmic per compensar la pèrdua salarial i en canvi sí que ha acceptat mantenir el període de vacances complet. Respecte la petició de realitzar un estricte control de jornada durant el període de l’ERTO, la directora del rotatiu ha manifestat que ha donat instruccions a cada cap de secció perquè els excessos es compensin en el menor temps possible. Per a aquest dilluns 6 d’abril hi ha prevista una nova reunió amb el comitè.

Grup Godó
Per la seva banda, el comitè d’empresa de RAC-1, del Grup Godó, ha expressat també la seva decepció per la decisió de l’empresa d’aplicar un ERTO del 10% de sou i de jornada. El comitè, en un comunicat, afirma que ha decidit «no oposar-se a aquest expedient que se’ns imposa». Argumenta la representació laboral de l’emissora que això es produeix «en un context paradoxal d’audiències record, de beneficis històrics en els darrers anys que no han tingut repercussió en la plantilla, però amb una caiguda d’ingressos per publicitat, com en la resta dels mitjans de comunicació». Critiquen que l’empresa s’ha negat a acceptar algunes peticions del comitè de compensar la tasca i els riscos que s’han assumit aquests dies. Recorden que RAC-1 «ja té ara una plantilla insuficient que fa jornades maratonianes».