La Federació Internacional de Periodistes (FIP) condemna la sèrie d’atacs soferts per diversos mitjans de comunicació i periodistes en els últims dies al Marroc i demana a les autoritats marroquines que localitzin i duguin als autors davant la justícia. Dos periodistes espanyols van ser colpejats quan cobrien el judici de set activistes sahrauís a Casablanca. En un incident diferent, un grup d’assaltants armats va saquejar el dilluns l’oficina regional de la cadena pública de televisió marroquina a la ciutat d’El Aaiun.

“La classe de violència soferta pels periodistes en els últims dies és escandalosa”, ha declarat Aidan White, Secretari General de la FIP. “És inacceptable”, ha dit, “aquesta descàrrega de fúria pública sobre els periodistes per assumptes polítics”.

També des de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) han manifestat el seu suport als tres periodistes de la Cadena Ser que van ser detinguts a El Aaiun, Àngels Barceló, Nicolás Castellà i Ángel Cabrera, que van ser expulsats del Sàhara Occidental després de passar sis hores retinguts a la comissaria, encara que cap d’ells va accedir a signar l’ordre d’expulsió que se’ls imposava. Les autoritats marroquines els van detenir perquè consideren que aquests periodistes són un perill per a l’ordre públic.

El secretari de Comunicació de la FeSP i Secretari General del Sindicat de Periodistes de Madrid, Agustín Yanel, ha manifestat que “des de la FeSP manifestem tot el nostre suport als companys expulsats per intentar fer el seu treball i deplorem l’actuació de les autoritats marroquines”.

Divendres passat, dos periodistes espanyols, Antonio Parreño, de la cadena pública TVE, i Eduardo Marín, de la Cadena SER, van ser atacats per una part del públic assistent a un judici quan començaven a filmar i fotografiar als processats, set activistes del Front Polisari, en el tribunal d’Aïn Sebaa, a Casablanca. La policia va intervenir per protegir-los, però va esborrar el seu material gràfic. Les autoritats marroquines s’han queixat repetidament de la manera en el qual els mitjans de comunicació espanyols cobreixen l’actualitat marroquina.

Mentrestant, el govern del Marroc continua la seva ofensiva contra els mitjans de comunicació. El ministre de Comunicació ha llegit una declaració en la qual qualifica d’”actitud irresponsable d’alguns mitjans de comunicació espanyols” la cobertura de les informacions d’aquell país. El Marroc critica a Antena 3, els diaris ABC i El País, l’Agència EFE i la Cadena SER. Les autoritats marroquines acusen els periodistes espanyols “d’utilitzar sistemàticament procediments fal•laços, tècniques innobles i manipulacions abjectes”.