El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC) ha participat aquest matí a la plaça Sant Jaume de Barcelona en la concentració per denunciar l’assassinat sistemàtic de periodistes, fotògrafs, càmeres i professionals de la comunicació que tracten d’informar des de Gaza de la guerra en unes condicions dramàtiques. L’acte ha estat organitzat pel col·lectiu Comunicadores Feministes, amb l’adhesió, a banda de l’SPC i de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), del Sindicat de la Imatge-UPIFC, la CGT, la Xarxa Europea de Dones Periodistes, Solidaritat i Comunicació (SICOM), l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC) i el Grup de Periodistes Ramon Barnils. Hi han participat mig centenar de treballadors i treballadores de la informació i la comunicació que han escenificat, plantant a terra el seu material de treball, la solidaritat amb els col·legues palestins i la protesta per la mort de més de 50 periodistes i professionals de la comunicació.

L’acte ha començat reproduint el so real dels bombardejos i s’han mostrat cartells amb el nom i el mitjà on treballen els 37 professionals morts que ja han estat identificats per les associacions periodístiques internacionals. El Sindicat de Periodistes Palestins a Gaza, però, eleva les morts a 52. S’han dipositat a terra càmeres, llibretes, micròfons, cascos i armilles de premsa com a protesta per aquests assassinats i pels impediments amb què es desenvolupa el periodisme a la Franja de Gaza.

Foto: Olívia Molet

Fotos: Olívia Molet

Les periodistes Maria Alba Gilabert i Mònica Terribas han llegit un manifest en què s’ha denunciat que «l’Estat d’Israel impedeix que hi hagi testimonis», ja que «no permet l’accés independent de la premsa internacional». Durant un mes s’ha impedit l’entrada de periodistes a la Franja de Gaza i els pocs que tot just comencen a accedir-hi ho fan incrustats en l’exèrcit israelià. «En molts casos, les bombes israelianes han caigut deliberadament sobre casa» dels periodistes que treballen des de Gaza «i han matat tota la seva família», han explicat les organitzacions periodístiques. A més, hi ha hagut una destrucció deliberada, total o parcial, per part de l’exèrcit israelià dels locals que alberguen les redaccions de més de 50 mitjans de comunicació a Gaza, segons Reporters Sense Fronteres. La Federació Internacional de Periodistes alerta que el nombre de treballadors dels mitjans de comunicació que han perdut la vida en el mes de conflicte no té precedents.

L’acte ha inclòs unes paraules de Nasser Abu Bakr, president del Sindicat de Periodistes Palestins a Gaza. En un emotiu testimoni recollit en un àudio, Abu Bakr ha agraït l’acte de suport i ha relatat les dramàtiques condicions en què treballen sota el foc de les bombes. “Som encara sota el foc, sota la guerra, sota els atacs aeris. Estan matant periodistes de Palestina diàriament. Han matat 32 periodistes i 20 treballadors de mitjans. Almenys 35 periodistes estan ferits. S’han demolit 60 oficines de mitjans a Palestina, Gaza. Hi ha dos periodistes dels quals no tenim cap informació, res. Moltes famílies de periodistes han estat assassinades per l’exèrcit israelià; moltes cases de periodistes també han estat demolides», ha assegurat.

Segons Nasser Abu Bakr, més de mil periodistes han perdut casa seva sota el foc i els atacs aeris. «A la banda oest també la situació és molt perillosa. A l’est de Jerusalem hi ha hagut més de 85 atacs contra periodistes per part de l’exèrcit, la policia i les forces de seguretat. Més de 25 periodistes han estat arrestats i són a la presó», ha afirmat. El Sindicat de Periodistes Palestins a Gaza ha reclamat l’ajuda de la societat internacional, els governs i els parlaments i ha instat a defensar els drets humans. Durant l’acte també s’ha pogut escoltar un missatge de suport i de denúncia de la periodista Maruja Torres. «Els periodistes són els ulls de la gent. Han de tenir accés als llocs on passen les coses. I no se’ls ha de matar», ha reivindicat Torres. «La llibertat d’expressió s’ha d’estendre a tot arreu, fins i tot a Gaza, que sembla que no li importa a ningú», ha afegit la veterana periodista.