Amb motiu de la celebració el 6 de febrer passat del Dia d’un Internet segur, la Plataforma en Defensa de la Llibertat d’Informació (PDLI) –de la qual la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) n’és membre fundador– ha recordat que aquest és un aspecte fonamental per a la protecció dels periodistes, per la qual cosa «urgeix a mitjans i professionals a invertir en formació per reduir el desconeixement generalitzat sobre aquests riscos».

La PDLI ha elaborat i difós un catàleg de recomanacions bàsiques sobre com protegir la comunicacions i la resta d’activitat digital, com navegar, emmagatzemar o esborrar informació en línia. Les cinc recomanacions bàsiques de protecció digital són:

• Fes una anàlisi de riscos i dels teus punts crítics. Valora també el nivell de seguretat que necessites. Per a això, algunes preguntes bàsiques que has de respondre són:
a) Què és el que necessites protegir (per exemple: el contingut de les teves comunicacions, la teva identitat, les metadades, tot això…)
b) de qui et vols protegir i quin és la seva capacitat d’atac
c) quina probabilitat hi ha que sofreixis els diferents tipus d’atac
d) com de greus són les conseqüències i i) com és de costós o problemàtic la prevenció de l’atac.
• La seguretat total no existeix. Davant això, el millor és minimitzar les amenaces i la seva capacitat per afectar-te: Mantingues actualitzats els teus equips i antivirus, guarda còpies de seguretat dels teus documents i, si pots, usa sempre programari lliure. En ocasions et pot interessar tenir dispositius diferents dels quals usis normalment només per a usos específics (viatges a destinacions on te’ls puguin inspeccionar o robar, contacte amb fonts sensibles), i fins i tot equips que mai hagis connectat a Internet per millorar encara més la seguretat (airgapped).
• Mai oblidis que el factor humà (TU) és la baula més feble en la seguretat: vés amb compte amb els arxius que descàrregues, els enllaços que punxes, els dispositius que es connecten als teus equips o les xarxes a les quals et connectes. Estigues previngut enfront d’atacs per “phising” i altres tècniques d’enginyeria social.
• Usa eines de xifrat per mantenir la privadesa de les teves comunicacions: TOR, PGP, i aplicacions de xat o video cridada amb xifrat d’extrem a extrem. I tingues sempre actualitzats els teus dispositius.

• Tria contrasenyes fortes, diferents per a cada dispositiu i canvia-les periòdicament.

Enquesta a periodistes sobre ciberseguretat
Així mateix, la PDLI està realitzant un sondeig per conèixer millor la percepció dels periodistes i els seus hàbits sobre eines de comunicació segura. L’SPC demana als professionals de la informació que participin en la consulta a través d’aquest enllaç.