L’any 2018 hi havia a Espanya 20.394 punts de venda de publicacions periòdiques, segons les dades de l’Associació Nacional de Distribuïdors de Publicacions que han estat tractats i publicats pel portal digimedios.es. Aquesta anàlisi assenyala que aquesta xifra era un 22% inferior als 26.089 punts que hi havia en 2010.

La xifra inclou, apunta aquest portal, tot tipus d’establiments on s’embeni premsa: quioscos, llibreries, estacions de servei i uns altres com les grans superfícies. Del total de 2018, els quioscos de premsa representaven el 28%. Per comunitats, destaca el descens del nombre de punts de venda de Madrid (-40%, fins a 1.285), seguida per Castella-la Manxa (-35%) i Catalunya (-30%). Només en dues comunitats –Cantàbria i Castella Lleó– van augmentar el nombre de punts de venda.

Si bé les causes del descens del nombre de punts de venda són molt complexes (taxa d’urbanització, penetració de la premsa, capacitat de compra), sí que semblen reflectir el diferent comportament en el declivi de la difusió de la premsa entre la denominada premsa nacional (amb una presència repartida per tot el país), i la premsa local o regional, més centrada en els seus propis mercats. En línia amb això hi hauria les dues comunitats –Madrid i Castella la Manxa– amb major penetració de la premsa estatal les que encapçalen en percentatge la reculada del nombre de punts de venda.

L’existència d’una xarxa de punts de venda és un dels elements crítics per assegurar la distribució dels mitjans impresos. En aquest sentit la seva reducció –a més del cost social que implica per la pèrdua del modus vivendi de nombroses famílies– serà un dels factors que condicioni la supervivència durant més o menys temps d’aquests mitjans impresos, conclou la nota d’aquest portal