La pandèmia del Covid-19 ha canviat radicalment la forma en què milions de treballadors/es d’arreu del món, inclosos els dels mitjans de comunicació, fan el seu treball. Amb motiu del Dia Mundial del Treball Decent –7 d’octubre–, la Federació Internacional de Periodistes (FIP) publica les seves directrius perquè els sindicats de periodistes negociïn marcs reguladors sobre el teletreball inclusius i garantistes de drets, així com una sèrie d’entrevistes amb experts/as sobre els reptes i oportunitats del treball a distància.

Quan governs d’arreu del món van anunciar tancaments i restriccions de moviment per lluitar contra la pandèmia, molts mitjans de comunicació es van limitar a demanar als i les periodistes que s’anessin a casa seva i. simplement, hi continuessin amb la seva feina. Aquest canvi forçat i improvisat de les redaccions físiques a les llars ha provocat diversos problemes per als i les treballadors/es dels mitjans de comunicació que han de ser abordats urgentment per governs i sindicats.

Els desafiaments del teletreball per als i les periodistes van des de no disposar d’un equip de treball adequat, una connexió decent a Internet o de sistemes de ciberseguretat apropiats, fins a patir dificultats més grans per conciliar la vida privada i professional, tenir jornades laborals més llargues així com problemes per mantenir el seu nivell de feinal.

Sindicats mundials com UniGlobal han assenyalat el dret a desconnectar-se, que es refereix al dret dels i les treballadors/es a desconnectar de la seva feina i a no rebre ni respondre a cap correu electrònic, trucada o missatge relacionat amb la feina fora de l’horari laboral, com un dels problemes més comuns. Aquesta situació és encara més greu per als i les periodistes, que lluiten per conciliar la seva vida personal amb el seu treball de mantenir-se al dia i publicar informació en constant moviment.

Com explotar els avantatges del teletreball
Si es regula adequadament i s’aplica a través de convenis col·lectius, el teletreball pot oferir oportunitats i beneficis als i les treballadors/es dels mitjans de comunicació. Per exemple, l’estalvi del temps no remunerat que es dedica a desplaçar-se al lloc físic de treball, evitant una font d’estrès, ansietat i trànsit. A més, el treball a distància redueix la petjada ecològica i proporciona una major flexibilitat als i les professionals en la seva feina.

No obstant això, la FIP considera que per esprémer al màxim els beneficis del teletreball, aquest ha de ser combinat amb el treball presencial. El teletreball permanent pot crear una sensació de desarrelament i augmentar l’aïllament social, tots dos factors de risc per a la salut mental. També podria obstaculitzar la cooperació entre periodistes, un element essencial en el periodisme, especialment del d’investigació.

Per aquesta raó, la FIP considera essencial que els mitjans desenvolupin un pla per tornar a les sales de redacció físiques i evitar el seu tancament permanent, un fet que perjudicaria l’elaboració d’un periodisme de qualitat. Un altre principi bàsic i innegociable és que el teletreball sigui voluntari i que els i les treballadors/es dels mitjans han de poder canviar la seva decisió sobre aquesta situació, és a dir, que puguin revertir o adaptar el seu horari de teletreball segons les seves circumstàncies.

El Secretari General de la FIP, Anthony Bellanger, afirma que «no es pot demanar a la gent que faci teletreball sense un marc regulador adequat, almenys no a llarg termini. Avui és una oportunitat per recordar a tots els nostres afiliats la importància d’obrir debats a nivell nacional i en el lloc de treball per desenvolupar lleis i regulacions clares que protegeixin els drets laborals a casa. Només així podrem assegurar que no s’ignori la situació específica del periodisme i que s’aconsegueixin condicions de treball decents per a tots i totes».