The Guardian es convertirà en la primera gran organització mundial de notícies a prohibir la publicitat directa de les empreses que extreuen combustibles fòssils, segons va anunciar el rotatiu la setmana passada. Segons explica la directora general interina del mitjà, Anna Bateson, «la prohibició s’aplicarà a qualsevol empresa que es dediqui principalment a l’extracció de combustibles fòssils, inclosos molts dels principals contaminadors del món. La nostra decisió es basa en els esforços realitzats durant dècades per una gran part d’aquesta indústria per evitar que els governs de tot el món prenguin mesures significatives en relació amb el clima». Per part seva, Scott Trust, propietaris del grup de comunicació, també ha informat que ha desinvertit «gairebé per complet» en les empreses de combustibles fòssils.

El mitjà ha reconegut que aquesta decisió afectarà les finances de l’empresa, ja que aquesta publicitat representa el 40% dels seus ingressos. «És cert que rebutjar alguns anuncis podria fer les nostres vides una mica més difícils a molt curt termini»; però «el manteniment de la sostenibilitat financera han d’anar de la mà amb el desenvolupament d’una organització amb ideals», assegura. El diari no exclourà en canvi la publicitat de productes d’alta petjada de carboni, com poden ser els cotxes o les vacances, perquè això no seria «financerament sostenible».

Per a l’organització ecologista Greenpeace, The Guardian «ha de ser aplaudit per aquest audaç moviment per posar fi a la legitimitat dels combustibles fòssils». Aquesta Oenagé ha encoratjat altres mitjans de comunicació, organitzacions artístiques i esportives a seguir el seu exemple. En els últims mesos, diverses institucions, com la Royal Shakespeare Company i el Museu Britànic, han posat fi al seu patrocini corporatiu amb grups petroliers sota la pressió de l’opinió pública.

Fonts del diari esperen que els lectors continuïn registrant-se com a membres per donar suport al periodisme de The Guardian, però afegeixen que la publicitat continuarà sent una font clau de finançament durant els pròxims anys. Com a resultat, afegeixen, el rotatiu confia que la decisió de prohibir els anuncis de combustibles fòssils sigui atractiva per a altres companyies que vulguin anunciar-s’hi. «Creiem que moltes marques estaran d’acord amb la nostra postura i, com a resultat, podríem convèncer-los de triar treballar més amb nosaltres. El futur de la publicitat radica a generar confiança amb els consumidors i demostrar un compromís real amb els valors i el propòsit».