El secretari general de la FeSP, Agustín Yanel, critica la proposta de Ricardo Catalá de multar els mitjans que publiquin investigacions judicials, perquè això constitueix un atemptat directe al dret a la informació de la ciutadania.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FESP) rebutja amb tota rotunditat les declaracions del ministre de Justícia, Ricardo Catalá, qui ha dit que caldria obrir un debat sobre la possibilitat de sancionar amb més fermesa els qui filtrin als periodistes informació sobre investigacions judicials o si caldria multar els mateixos mitjans de comunicació que les publiqui. En declaracions al diari digital Vozpópuli, el secretari general de la FeSP, Agustín Yanel, ha recordat que un dels pilars d’un sistema democràtic és la llibertat d’informació, la qual serveix per «controlar el poder» i denunciar les accions que realitza al marge de la llei. «Si això es restringeix, s’atemptarà directament contra la llibertat i contra el propi sistema», manifesten.

La FeSP ha recordat que la legislació espanyola ja castiga com a delicte la revelació de secrets, un delicte que pot cometre el funcionari que difongui informació confidencial dels sumaris però no el periodista que la publica, perquè està complint amb la seva obligació professional. Els treballadors dels mitjans de comunicació tenen l’obligació d’informar a la societat sobre les investigacions judicials que siguin d’interès general, com ho són els casos de corrupció. «Tot el que suposi imposar multes per revelar les corrupteles del poder, d’una manera o una altra, suposa un atac al dret constitucional de difondre i rebre informació», ha afirmat Yanel.

El Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA), que és membre de la FeSP, també ha criticat aquestes declaracions del ministre de Justícia, en un comunicat, perquè «suposen un atac directe a la llibertat d’informació i al dret de la ciutadania a rebre informació rellevant i veraç». Des de l’SPA «entenem que les declaracions del ministre van en la mateixa línia de restricció de llibertats que la Llei Orgànica de Protecció de la Seguretat Ciutadana (LSPC) –coneguda com a Llei Mordassa– recentment aprovada pel seu Govern. Recordem que la llei ja contempla sancions per a aquells que revelin secrets de sumari, però això en cap cas pot afectar els periodistes, que per contra tenen l’obligació de difondre les dades que coneguin si aquests són rellevants i d’interès per a la ciutadania», assenyala l’SPA.