L’assetjament a periodistes en Internet i, especialment, a dones periodistes, és un greu problema per a la llibertat d’informació que porta anys en el focus d’organismes internacionals de defensa de la llibertat de premsa. Una de les entitats que més ha treballat en aquest terreny és el International Press Institute (IPI). Aquesta organització ha realitzat en els últims quatre anys diverses investigacions per analitzar l’abast del problema, els patrons dels atacs i el seu impacte en les professionals que ho sofreixen. A Espanya, qui lidera aquesta tasca és la Plataforma en Defensa de la Llibertat d’Informació (PDLI) que col·labora amb l’IPI en el desenvolupament del projecte.

Ara, amb l’objectiu de reduir el nombre de casos i millorar la seguretat de les i els periodistes, l’IPI ha engegat un ambiciós projecte (denominat On the line) per identificar quines eines poden ser efectives per prevenir o limitar els efectes de l’assetjament digital.

Per a això, realitzarà visites i entrevistes en profunditat a mitjans i periodistes de sis països europeus: Espanya, Finlàndia, Regne Unit, Polònia, Alemanya i els Països Baixos. A més, l’IPI també organitzarà sessions de focus group amb dones periodistes i professionals independents per recopilar dades addicionals sobre els mecanismes adoptats o la seva absència.

Entre moltes altres qüestions, s’analitzaran quines mesures es poden prendre per dissuadir els possibles assetjadors de participar en els fòrums de comentaris dels mitjans digitals sense sacrificar la lliure expressió o quins passos ha de donar el/la periodista enfront de l’abús en xarxes socials.

Amb les millors pràctiques, l’IPI crearà una plataforma de recursos d’àmbit europeu per compartir les solucions més eficaces, de manera que puguin ser adoptades per altres mitjans. Les recomanacions estaran dirigides tant a mitjans de comunicació com a periodistes freelance.

Espanya, on la Plataforma en Defensa de la Llibertat d’Informació (PDLI) és entitat col·laboradora, és el primer dels sis països europeus que l’IPI visitarà al llarg d’aquest any, i ho està fent en el decurs d’aquesta setmana. Entre el 23 i el 25 d’abril la delegació internacional ha estat a Madrid i el 26 i el 27 serà a Barcelona..

Entre altres mitjans, l’IPI, conjuntament amb la PDLI, ha mantingut trobades amb la SER, La Vanguardia, eldiario.es, Público, elespañol.com o Catalunya Radio; i s’han recollit testimonis de dones periodistes com Pepa Bueno, Ana Pastor, Lara Siscar o Mònica Terribas. A Barcelona participaran al Focus Grup les periodistes Mercè Molist, Susana Pérez, Victòria Miró i Michele Catanzaro.

Les dades de l’assetjament telemàtic a dones periodistes
Segons la darrera enquesta de la Federació Internacional de Periodistes (FIP) «gairebé una de cada dues dones periodistes ha sofert assetjament sexual, maltractament psicològic, atacs telemàtics i altres tipus de formes de violència de gènere mentre treballaven».

Aquest informe a més denuncia que «un massiu 85% de dones periodistes enquestades ha declarat que no es van prendre mesures contra els atacants o bé que les mesures van ser inadequades. A més, la majoria de les redaccions o llocs de treball ni tan sols compten amb una política per escrit per combatre aquest tipus d’abusos o proveir un mecanisme per informar sobre ells», denuncia la FIP.

També la Women’s Media Foundation (IWMF) va abordar l’afer en una enquesta de 2013 , trobant que dues terceres parts de les periodistes enquestades havien patit amenaces en línia violentes i sexuals com a resultat del seu treball.

Per la seva banda, Amnistia Internacional ha denunciat, en un recent estudi europeu, que una de cada cinc dones pateix assetjament a través de les xarxes socials a Espanya i que prop del 41% de les dones dels vuit països consultats asseguren haver sofert assetjament a internet i que també es van sentir amenaçades en la seva integritat física.