El pròxim dimecres 22 d’abril se celebrarà a la seu del Col·legi d’Advocats de Tarragona el seminari Judicialitzar per silenciar: respostes col·lectives a les SLAPP contra la defensa del Medi Ambient. La sessió començarà a les 17.00 de la tarda i constarà de dues taules. Una sobre Les SLAPP des del dret, i la segona sobre Les SLAPP des del periodisme i l’activisme. En aquesta hi participaran el secretari general de l’SPC, Francesc Ràfols, i l’expresident del sindicat i també exsecretari general de la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Dardo Gómez.
Ràfols i Gómez són autors del llibre Guerra Judicial a la Verdad. Las SLAPP (Akal Edicions, 2025) en el qual expliquen que són aquestes demandes estratègiques contra la participació pública, de les quals en són les principals víctimes el periodisme crític i l’activisme, especialment el mediambiental. Compartiran taula amb Xavier Jiménez, president del Grup d’Estudi i Protecció dels Ecosistemes Catalans (GEPEC-Ecologistes de Catalunya). A la primera taula participen Àlex Moreno, professor a la UAB i investigador de la URV; Laia Serra, advocada especialista en Drets Humans; i Maria Mas, professora i investigadora de la URV-
L’SPC convida la professió tarragonina a assistir a aquest seminari, d’entrada lliure en funció de l’aforament, ja que les SLAPP són un dels riscos principals per al periodisme per part de sectors molt poderosos que volen silenciar la informació lliure i crítica. La Unió Europea ha aprovat una llei per limitar-les, però molts governs, entre els quals hi ha l’espanyol, encara no han fet res per implementar la Directiva comunitària. Però a moltes parts del món no hi ha cap eina per lluitar en contra.