
FIL DIRECTE
Notícies en línia

SPC  Sindicat de Periodistes de Catalunya

Número 73/ Mes de juny de 2008

________________________________________________________

Sumari

L'Assemblea de Periodistes de Catalunya reivindica que 
les  tarifes  mínimes  siguin  un requisit  per  a  l'obtenció 
d'ajudes als mitjans per part de la Generalitat» 

L'SPC  reclama  que  Barcelona  Televisió  es  doti  d'un 
consell d'administració no partidista»

Els treballadors del Grup Z exigeixen que la venda de 
l'empresa no suposi pèrdua de llocs de treball»

Les gasives condicions que   El País   ofereix per cobrir una   
corresponsalia fa que encara no hagin pogut cobrir-la»

L'SPIB demanda la televisió autonòmica balear»

L'SPM guanya les eleccions als diaris   Público   i    Metro   i a   
diverses empreses del grup   El Mundo  »  

L'SXG consolida la seva presència sindical a Galícia»

La  FeSP  mostra  el  seu  rebuig  a  l'atemptat  contra    El   
Correo  »  

L'OCTA  demana  un  consell  audiovisual  independent  i 
sancionador»

Els periodistes europeus analitzen els reptes del futur i 
afirmen que «Europa ha d'acabar amb la tafaneria»»



L'Assemblea de Periodistes de Catalunya reivindica que les tarifes 
mínimes siguin un requisit per a l'obtenció d'ajudes als mitjans per 
part de la Generalitat

Els  asssistents  a  l'Assemblea  de  Periodistes  de  Catalunya 
celebrada el 7 de juny passat van reclamar diverses mesures 
per posar fi a la greu precarietat professional i laboral que 
pateix  el  sector.  La  precarietat  va  ser  la  qüestió  més 
debatuda,  per  les  especificitats  que té  en  el  sector  de  la 
comunicació  (falta  de  regulació  legal  de  la  professió,  de 
convenis sectorials com el de l'audiovisual, excés d'oferta de 
llicenciats...) i especialment la de periodistes de comarques, 
corresponsals  i  col·laboradors  o  periodistes  a  la  peça, 
desplaçats  dels  convenis  col·lectius  i  desprotegits  per  la 
normativa  laboral.  També  es  van  tractar  els  temes 
professionals,  pel  que  fa  als  condicionants  econòmics  i 
polítics per a una informació veraç i rigorosa, i igualment de 
la necessitat d'autoexigència i millor formació de la professió, 
així com de l'especialització i la lluita contra la trivialització 
de la informació.

Així,  una de les  principals  reinvindicacions  dels  periodistes 
catalans que van participar a l'encontre va ser que les tarifes 
mínimes  per  als  col·laboradors  de  premsa  elaborades  pel 
Col·legi  de  Periodistes  siguin  un  requisit  necessari  per  als 
ajuts econòmics del Govern i la publicitat institucional que 
s'atorga  a  molts  mitjans.  També  que  s'apliqui  la  Llei  de 
Comunicació  Audiovisual  en els  mitjans de radio i  televisió 
locals, i que s'hi asseguri el compliment del codi deontològic 
de la professió i que els comitès d'empresa ampliïn l'àmbit de 
negociació  col·lectiva  i  assumeixin  la  defensa  dels 
corresponsals en precari i dels periodistes a la peça. I també 
que  hi  incloguin  la  llei  d'igualtat  entre  homes  i  dones.  El 
Sindicat de Periodistes de Catalunya ha assumit el conjunt de 
les conclusions adoptades, que es poden consultar al blog que 
l'SPC  va  impulsar  per  a  l'Assemblea 
(www.assembleajuny.wordpress.com). « 

  

L'SPC  reclama  que  Barcelona  Televisió  es  doti  d'un  consell 
d'administració no partidista

Després de les millores introduïdes en el nou reglament de 
Barcelona Televisió per garantir una gestió més professional a 
partir de la figura de director, ara la clau de volta està en 
l'elecció dels  integrants  del  consell  d'administració,  que ha 
passat a ser de cinc membres però que lamentablement no 
està escapant a la vella tradició d'adjudicació de cadires en 
funció  de  proximitats  partidistes  i  fent  prevaler  aquest 



aspecte  per  sobre  dels  de  capacitació  professional  i 
neutralitat  política.  Per  això  no  és  estrany  que  les 
informacions  que s'han  anat  coneixent  donin  per  lògic  que 
cada partit present al Consell Municipal proposi un candidat 
quan  això  no  ho  dicta  el  reglament  aprovat.  I  tampoc 
estranya que els perfils d'alguns d'ells no siguin per tirar coets 
si  ens  atenem a passades responsabilitats  polítiques com a 
diputats  i  també  a  càrrecs  en  l'àmbit  dels  mitjans  de 
comunicació  públics  en  èpoques  de  vigència  intensiva  del 
model governamental que no van qüestionar.

Es repeteix així la perversió que es va fer de la Llei de la 
Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, reduint el paper 
del  CAC  en  l'elecció  de  consellers  i  ampliant  a  dotze  els 
membres  del  Consell,  que  ha  demostrat  que  els  partits 
polítics no estan al nivell de les lleis  del país que, malgrat 
tot,  van  aprovar  al  Parlament  i  ara  a  l'Ajuntament  de 
Barcelona. Molt ens temem que a Barcelona Televisió assistim 
de  nou  a  l'oportunitat  perduda  de  substituir  un  model 
governamentalitzat,  obrint  pas  a  la despartiditztació i  a la 
recuperació  del  caràcter  públic  del  mitjà,  per  instal·lar 
només  un model  molt  fiscalitzat  pels  partits  polítics  i  que 
desaprofiti  la  possibilitat  d'un  veritable  consell 
d'administració al servei de la televisió pública de Barcelona. 
Com que ni el mètode ni la majoria de propostes no responen 
a la lletra ni a l'esperit del nou reglament, esperem que el 
Consell  Assessor  i  Consultiu  ho  tingui  en  compte  a  l'hora 
d'avalar  uns  noms  que,  com  a  la  CCMA,  ja  han  pactat 
prèviament els  partits  sense possibilitat d'alternativa. Això, 
malgrat el  caràcter no vinculant del  seu informe preceptiu 
que,  això  no  obstant,  podria  fer  recapacitar  els  partits  i 
podria millorar les propostes. « 

  

Els treballadors del Grup Z exigeixen que la venda de l'empresa no 
suposi pèrdua de llocs de treball

Prop de 300 treballadors de diverses empreses del Grup Zeta, 
entre  les  quals  hi  ha  les  d'El  Periódico,  Sport i  Ediciones 
Reunidas, es van manifestar el 5 de juny passat a Barcelona 
per protestar per la falta d'informació de l'empresa sobre el 
procés de venda d'aquest grup de comunicació a l'industrial 
extremeny  Alfonso  Gallardo.  Segons  diferents  versions 
periodístiques,  la  venda  és  a  punt  de  concretar-se,  i 
preocupen els rumors d'una reducció important dels actuals 
llocs de treball. La manifestació va sortir de la seu del grup a 
Barcelona  i  va  anar  fins  al  Palau  de  la  Generalitat,  on 
representants dels comitès d'empresa van lliurar un document 
i van exposar la situació a un representant del Govern català. 
La  manifestació,  convocada  pels  comitès  d'empresa  i  els 



sindicats CCOO i SPC era la continuació de les concentracions 
que  s'estan  fent  cada  dimarts  a  la  porta  dels  mitjans  del 
Grupo Zeta per exigir  transparència i  informació fluida del 
procés de venda. « 

  

Les  gasives  condicions  que  El  País ofereix  per  cobrir  una 
corresponsalia fa que encara no hagin pogut cobrir-la

El  diari  El  País està  oferint  un  plaça  de  corresponsal  a 
Tarragona.  L'oferta  és  per  cobrir  el  buit  que  ha  deixat 
l'anterior  corresponsal  que,  després  de  catorze  anys  sense 
contracte  i  fart  de  la  situació,  va  demandar  l'empresa 
reclamant  un  contracte  laboral.  Aquest  treballador  va  ser 
indemnitzat  sense  arribar  a  judici  satisfent  la  suma  que 
hagués  correspost  a  un  contractat.  Amb això  l'empresa  va 
evitar  una  sentència  que  establís  precedents  o  deixés  per 
escrit  amb  la  signatura  d'un  jutge  la  situació  il·legal  del 
corresponsal.  L'oferta  és  temptadora  tant  pel  prestigi 
d'aquest rotatiu com per la seva gran tirada. És clar, es busca 
un/una periodista d'experiència provada i l'oferta de treball 
és per tres mesos a prova, telèfon i gasolina per compte del 
corresponsal (cal fer quilòmetres), disponibilitat els set dies 
de  la  setmana,  sense  horari,  cobrament  per  notícia 
publicada,  sense  mínim  garantit,  estar  donat  d'alta  com a 
autònom i amb la possibilitat de contracte d'aquí a quatre o 
cinc anys. « 

  

L'SPIB demanda la televisió autonòmica balear

El  Sindicat  de  Periodistes  de  les  Illes  Balears  (SPIB)  va 
presentar el 13 de juny passat una demanda de conciliació 
amb la televisió autonòmica IB3, propietat del Govern Balear. 
Aquesta  demanda  és  prèvia  a  un  recurs  contenciós 
administratiu, per sol·licitar que el mitjà públic absorbeixi la 
plantilla que cobreix els seus serveis informatius de ràdio i 
televisió  a  través  de  les  empreses  subcontractades  SBT  i 
Salom.  En  total,  són  240  els  treballadors  que  es  troben 
afectats per la situació de prestamisme laboral que ara han 
denunciat judicialment els  periodistes balears. Es tracta de 
periodistes, tècnics  i  assessors  lingüístics,  treballadors  que, 
segons l'SPIB, han de poder triar entre adquirir la condició de 
fixos a IB3 o a la seva empresa original.

El lletrat del sindicat, Ferran Gomila, fonamenta la demanda 
en una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Galícia, 
que va forçar e contracte de nombrosos treballadors per part 
de la TVG, la televisió autonòmica gallega. Declara l'advocat 



de  l'SPIB,  que  «ens  trobem  davant  d'un  groller  mer 
subministrament  de  treballadors»  en  règim  de  «tràfic 
prohibit».  Gomila  constata  que  les  seus  laborals  d'SBT 
s'encobreixen amb els centres de treball de la televisió IB3, 
sense que la radiotelevisió autonòmica compti ni amb un sol 
periodista  propi  que  faci  ús  de  les  seves  instal·lacions, 
preparades per a la producció de notícies. El lletrat descriu 
l'ens  públic  com  una  «Ciutat  Prohibida  en  la  qual  només 
proliferen  els  alts  càrrecs,  una  elit  que  regeix  de  fet 
l'activitat de tota la base creadora, elaboradora i realitzadora 
de  les  notícies».  Agrega,  que  l'empresa  SBT  «és 
completament insuficient per a l'activitat informadora».

D'altra banda, el Sindicat de Periodistes de les Illes Balears 
(SPIB)  ha  mostrat  el  seu  suport  al  director  adjunt  de  la 
televisió  autonòmica,  Maties  Salom,  en  la  defensa  d'uns 
informatius  de  producció  pròpia.  Salom  ha  denunciat 
públicament  que  el  model  de  gestió  de  la  televisió 
autonòmica reprodueix els errors que es van cometre amb el 
Govern del PP. Així, el Sindicat reconeix l'actitud valenta de 
Salom desmarcant-se de les imposicions de l'actual director 
de  l'ens  públic  d'IB3,  Antoni  Martorell,  i  apostant  per  una 
televisió  plural  i  en  català.  D'altra  banda,  l'SPIB  coincideix 
plenament  amb Salom en reclamar  urgentment  que s'acabi 
amb  l'externalització  dels  informatius  de  la  cadena 
autonòmica, entenent que aquests són l'eix bàsic d'IB3 i que 
han de ser de producció pròpia i no dependents d'empreses 
externes.  L'SPIB  considera que l'actitud de Salom demostra 
dignitat i honestedat i representa el sentiment de molts de 
periodistes  de  les  Illes  i,  en  bona  part,  dels  treballadors 
subcontractats per IB3.

Aquesta reclamació de l'SPIB ha rebut el suport de l'SPC i de 
la FeSP. que recorden que sempre s'han oposat als models de 
gestió que deixen en mans privades el conjunt o part de la 
programació, i especialment els serveis informatius. Primer, 
perquè  comporten  una  greu  inseguretat  laboral  dels 
treballadors, que intentem superar mitjançant compromisos 
de subrogació  dels  professionals  quan canvia  la  productora 
que ofereix els serveis. Segon, perquè la inestabilitat dificulta 
greument  la  professionalitat,  i  l'establiment  de  drets 
professionals o deontològics, a cavall de l'entitat pública i la 
productora  privada,  resulta  de  difícil  aplicació.  Per  tot 
plegat, l'SPC i la FeSP donen suport a la posició del director 
general  adjunt  de  l'RTV  balear,  que  ha  manifestat  el  seu 
desacord  amb  el  continuisme  mantingut  pel  màxim 
responsable  de  l'ens.  Ell  ha  mantingut  amb  coherència  els 
principis pels quals va ser elegit i que li van ser acceptats, i 
és oportú que les seves manifestacions serveixin per recordar 
als responsables polítics els seus compromisos. « 



  

L'SPM guanya les eleccions als diaris  Público i  Metro i a diverses 
empreses del grup El Mundo

A les  primeres  eleccions  sindicals  celebrades  el  3  de  juny 
passat al diari Público, a Madrid, 111 dels 146 treballadors del 
centre van donar el seu suport a la candidatura presentada 
pel Sindicat de Periodistes de Madrid (SPM), que va ser l'única 
llista presentada i que, per tant, ha obtingut les nou places 
del  comitè  d'empresa.  Els  nous  representants  han  elaborat 
una  plataforma  reivindicativa  de  sis  punts  per  impulsar  la 
negociació d'un conveni col·lectiu per a tots els treballadors 
de l'empresa. Aquests punts són les fórmules de contractació i 
acomiadament,  les  taules  salarials  i  categories;  plusos, 
horaris  i  festius;  salut  laboral,  seguretat  i  formació;  pla 
d'igualtat; viatges i comitè de redacció.

D'altra banda, la candidatura de l'SPM també es va imposar a 
les eleccions sindicals celebrades el 18 de juny passat al diari 
gratuït  Metro.  Les  eleccions  havien  estat  convocades  per 
l'SPM, que de fet  ha estat  l'únic  sindicat  que va presentar 
candidatura. A les  eleccions hi  va participar  el  75 % de la 
plantilla, que van votar la llista de l'SPM. D'aquesta forma, el 
sindicat  madrileny ha sumat a la seva representativitat els 
cinc membres del comitè d'empresa de Metro.

Finalment,  l'SPM  va  guanyar  les  eleccions  sindicals  a  dues 
empreses  del  grup  Unidad  Editorial,  l'editora  del  diari  El 
Mundo.  La  primera  és  Arlanza  Ediciones,  que  edita  les 
revistes  mensuals  Descubrir  el  Arte  i  La  Aventura  de  la 
Historia,  on  va  obtenir  el  delegat  corresponent.  A 
Mundinteractivos,  l'empresa  que  agrupa  els  tècnics 
d'elmundo.es, van ser triats els tres delegats proposats a les 
llistes  de  l'SPM.  Després  d'aquests  resultats,  la 
representativitat de la Federació de Sindicats de Periodistes 
(FeSP)  continua  creixent  i  són  ja  més  de  10.000  els 
treballadors  de  mitjans  espanyols  que  han  confiat  la  seva 
representativitat a la FeSP. « 

  

L'SXG consolida la seva presència sindical a Galícia

El Sindicat de Periodistes de Galícia (SXG) serà l'organització 
amb més  representants  al  comitè Intercentres  del  diari  La 
Voz  de  Galícia,  òrgan  que  reuneix  els  representants  dels 
treballadors  d'aquest  mitjà.  A les  eleccions del  16 de juny 
passat,  l'SXG ha assolit  quatre membres en aquest  comitè, 
mentre que els  sindicats  CIG,  UGT i  CCOO en tindran tres 
cadascun. El sindicat gallec va ser el més votat a les eleccions 



del comitè d'empresa del diari a la província de La Corunya, 
on va aconseguir sis representants (47 vots) per dos del CIG 
(13 vots) i un d'UGT (11 vots). Al comitè de Sabón, on hi ha la 
seu del mitjà, l'SXG va obtenir tres representants a la mesa 
d'electors de redacció i administració, els mateixos que CIG i 
CCOO. Després d'aquest triomf, el Sindicat de Periodistes de 
Galícia  es  converteix  en  la  força  més  representada  als 
comitès d'empresa de La Región de Ourense, Diario de Ferrol 
i  La Voz de Galicia. Fins ara, l'SXG ha obtingut la majoria a 
tots els comicis sindicals en els quals ha presentat candidats. 
« 

  

La FeSP mostra el seu rebuig a l'atemptat contra El Correo

La  Federació  de  Sindicats  de  Periodistes  (FeSP),  en  un 
comunicat fet públic el 8 de juny passat, va mostrar el seu 
rebuig  més  enèrgic  a  l'atemptat  amb  explosius  contra  les 
rotatives del diari  El Correo  a Zamudio. L'obsessió recurrent 
des  de  diferents  instàncies  de  poder  contra  el  dret  a  la 
informació,  que  adopta  la  forma  metafòrica  de  «matar  el 
missatger»,  és  compartida  també  pels  partidaris  de  la 
violència  política,  que  de  vegades  han  fet  dramàticament 
literal  la  metàfora.  A  les  informacions  i  als  arguments  cal 
respondre, si  cal,  amb arguments  i  no amb intimidació  als 
treballadors  mitjançant  atemptats  que  només  busquen 
coaccionar el dret fonamental a la llibertat d'opinió. La FeSP 
expressa el seu suport als afectats i reitera el rebuig a tota 
forma de limitació del dret a la informació de la ciutadania. « 

  

L'OCTA demana un consell audiovisual independent i sancionador

L'Observatori de Continguts Televisius i Audiovisuals (OCTA), 
una  plataforma  cívica  de  més  de  mig  centenar 
d'organitzacions socials, ha demanat al Govern espanyol que 
compleixi  amb  la  seva  promesa  de  crear  en  aquesta 
legislatura el Consell Estatal de Mitjans Audiovisuals, amb les 
característiques  i  competències  que  fins  a  ara  li  vénen 
atribuint els diferents esborranys de la norma. El 3 de juny 
passat, els membres de l'Observatori van recordar que a tots 
els  països  de  l'entorn  europeu  hi  ha  consells  audiovisuals, 
encarregats de fer complir la legislació en matèria audiovisual 
(Directiva de la Televisió Sense Fronteres, ara Directiva de 
Serveis  de  Mitjans  Audiovisuals  Sense  Fronteres),  amb 
competències  tant  en  continguts  com  en  la  concessió  de 
llicències.  L'Observatori  s'oposa així  a  la  reclamació  de  les 
cadenes privades, associades a la UTECA, que exigien que el 
Consell Audiovisual no entri en la regulació de continguts. Per 



a  l'OCTA,  aquesta  competència  és  irrenunciable  i  més 
necessària encara en el cas de les televisions privades ja que 
aquestes no conten amb cap comissió de control com sí tenen 
les televisions públiques.

L'OCTA considera que el Codi d'Autoregulació subscrit per les 
televisions no està donant els resultats esperats en matèria 
de protecció  dels  menors  com ho evidencia  el  fet  que les 
franges  de  tarda  continuïn  ocupades  en  bona  mesura  per 
continguts  d'adults  de  caràcter  sensacionalista,  amb  grans 
dosis de violència i contingut sexual, i clarament inadequats 
per a la  infància.  Per  això no pot pretendre's  que un codi 
d'aquestes característiques, en el qual les cadenes són jutge i 
part  a  l'hora  de  valorar-ne  l'incompliment,  pugui  servir 
d'alternativa al Consell Audiovisual. L'OCTA considera per això 
imprescindible l'engegada en la legislatura actual d'un Consell 
Audiovisual d'àmbit estatal similar als que ja existeixen a la 
majoria  dels  països  europeus  i  en  algunes  comunitats 
autònomes  a  Espanya,  que compti  amb un estatut  que en 
garanteixi  la  independència  del  Govern,  l'autonomia 
d'actuació  i  recursos  suficients.  També reclama que estigui 
format  per  consellers  triats  mitjançant  majoria 
parlamentària; amb experiència reconeguda i contrastada en 
l'àmbit audiovisual i de protecció a la infància, provinents de 
l'àmbit  professional,  empresarial,  sindical,  investigador-
docent o associatiu, i no sotmesos a mandat imperatiu. A la 
pàgina  web  de  la  FeSP,  (http://fesp.org/noticias2.php?
id=482)  es  poden  consultar  íntegrament  les  propostes  de 
l'OCTA. « 

  

Els periodistes europeus analitzen els reptes del futur i afirmen 
que «Europa ha d'acabar amb la tafaneria»

Els sindicats i associacions de periodistes de més de 30 països 
han fet una crida als Governs europeus per abolir la vigilància 
sistemàtica de la ciutadania i, en particular, sobre la feina 
dels periodistes i dels mitjans de comunicació. La conferència 
de  Berlín  de  la  Federació  Europea  de  Periodistes  (FEP), 
celebrada els dies 13 i 14 de juny passats, diu que el control 
electrònic  de  comunicacions  telefòniques  i  el  correu 
electrònic  contravé  normatives  legals  internacionals  i 
europees.  La  condemna  arriba  mentre  els  legisladors  a 
Suècia, tradicionalment considerada com una de les societats 
més lliures d'Europa, van aprovar el 17 de juny una llei que 
permetrà al ministeri de defensa seguir totes les trucades de 
telèfon dins del territori nacional i comunicacions de correu 
electrònic.

«La  intervenció  dels  telèfons  de  periodistes  compromet  el 



paper de vigilant de mitjans de comunicació i posa en perill 
el dret d'informar el públic», ha dit Arne König, Vicepresident 
de la Federació de Periodistes Sueca i President de l'EFJ. «El 
periodisme està en una cruïlla i molts escollim el camí que 
reforça les  normes editorials,  el  respecte per les  llibertats 
civils i unes condicions de treball als mitjans de comunicació 
decents per a tothom.» L'exemple era un dels molts pel que 
fa  al  futur  del  periodisme  que  van  ser  esmentats  a  la 
conferència, que donava suport a un programa per mantenir i 
millorar  la  qualitat  de  mitjans  de  comunicació  i  conducta 
ètica  en  el  periodisme.  La  FEP  diu  que  hi  ha  un  lligam 
fonamental entre condicions de treball laborals millorades i 
el manteniment d'un bon nivell  de qualitat del periodisme. 
«Els mitjans de comunicació fan significativa la democràcia, 
però necessitem veure nivells ètics més alts a l'altre costat de 
la indústria - a les redaccions, a la direcció, en ocupació i en 
les  relacions  empresarials»,  ha  dit  Aidan  White,  Secretari 
General de la FEP. «Potser el nostre desafiament més gran és 
construir  una  nova  associació  social  basada  en  principis 
d'imparcialitat  que  construeixi  una  indústria  segura  de  si 
mateixa i vigorosa per al futur.» « 

 

 

Revisió lingüística: Traduït (http://traduit.com)

Us preguem que, si no voleu rebre aquest butlletí, respongueu amb "Baixa FIL DIRECTE" a l'Assumpte del missatge.

                        S           I           N           D           I           C           A           T                       D           E                       P           E           R           I           O           D           I           S           T           E           S                       D           E                       C           A           T           A           L           U           N           Y           A                          

Ronda Universitat, 20, 3, 1   08007 Barcelona   T: 934 127 763   F: 934 121 273   spc@sindicat.org

Web: http://sindicat.org

http://sindicat.org/
mailto:spc@sindicat.org

