

FIL DIRECTE

Notícies en línia

SPC Sindicat de Periodistes de Catalunya

Número 28 / Juliol de 2003

Sumari

Els degans de les facultats de Ciències de la Comunicació fan un primer pas per regular les pràctiques dels estudiants»

Barcelona acull una exposició d'homenatge i en solidaritat amb el periodista marroquí Alí Lmrabet»

24 hores de TVC: un canal precipitat i poc argumentat»

Campanya internacional de denúncia per la paralització de les investigacions sobre la mort de José Couso»

Un jutjat social condemna per assetjament laboral el director d'*El Correo de Andalucía*»

Els jutges socials de Madrid critiquen *El Mundo*»

La FeSP dóna suport als treballadors d'Europa Press de Jaén a qui CCOO ha amenaçat d'excloure de les rodes de premsa»

Els treballadors de *Gara* veuen amenaçats els seus llocs de treball per les reclamacions de la Seguretat Social a l'*Egin*»

Informe número 15 del Comité Antimanipulación de TVE»

Assetjament al Sindicat d'Estudiants»

A Guatemala, periodisme sota amenaça de mort»

Els degans de les facultats de Ciències de la Comunicació fan un primer pas per regular les pràctiques dels estudiants

Els degans de 32 facultats de Periodisme i Ciències de la Comunicació es van reunir a Barcelona el 20 de juny passat

i van firmar un acord per regular les pràctiques dels estudiants als mitjans de comunicació. Al document s'accepta la necessitat de trencar la cadena d'estudiants que envaeixen les redaccions al llarg de tot l'any establint períodes de carència. També s'hi proposa que els períodes de pràctiques siguin de quatre mesos i que es realitzin durant el curs acadèmic, és a dir, entre els mesos d'octubre i maig; la limitació de l'horari de pràctiques a mitja jornada i l'exclusió de les matineses i les nits, el Nadal i la Setmana Santa com a períodes de pràctica; i finalment l'obligació de les empreses d'elaborar un Pla de formació en el qual es defineixin les pràctiques que farà l'estudiant, entre altres punts.

L'acord, potenciat pel degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, Marcial Murciano, és un primer pas -de fet és un acord de mínims- cap al control dels abusos que històricament s'han estat cometent amb els estudiants en pràctiques, utilitzant-los com a mà d'obra barata i gratuïta. Des del Sindicat de Periodistes de Catalunya ens congratulem del fet que la pràctica totalitat de les facultats espanyoles reconeguin la necessitat de regular aquesta qüestió, però no renunciem a assolir concrecions més àmplies en quatre punts que considerem vitals i irrenunciables: el primer és la prohibició explícita de fer les pràctiques acadèmiques a l'estiu; el segon és la limitació del nombre de becaris a cada empresa a un 10% del departament; el tercer és la no-difusió del treball de l'estudiant de manera habitual, sinó com a premi a un treball ben fet i, finalment, el quart, la rotació de l'alumne per diferents seccions de manera que no ocupi un lloc de treball estructural. «

Barcelona acull una exposició d'homenatge i en solidaritat amb el periodista marroquí Alí Lmrabet

El dimecres 16 de juliol s'inaugura a Barcelona una exposició amb dibuixos i caricatures publicats a la premsa i dedicats al periodista marroquí Alí Lmrabet que ha estat condemnat a tres anys de presó per un tribunal del Marroc acusat d'haver ultratjat el rei Mohammad VI. La mostra estarà al Pati Llimona (C. Regomir) i romandrà oberta fins al 28 de juliol. L'SPC convida el conjunt de la professió a visitar-la per mostrar el rebuig generalitzat contra la persecució de què és objecte Lmrabet per part del règim marroquí.

L'estat de salut del periodista, que va estar un mes i mig en vaga de fam, continua essent preocupant, tot i que darrerament s'ha estabilitzat. L'SPC denuncia l'assetjament psicològic de què és objecte Lmrabet sense que les autoritats penitenciàries facin res per impedir-ho. L'SPC exigeix que Alí sigui traslladat a un centre hospitalari on pugui ser atès de manera correcta pel seu delicat estat de salut ja que la vaga li ha minvat molt les defenses. «

24 hores de TVC: un canal precipitat i poc argumentat

En qüestió de setmanes, la direcció de TVC ha passat d'anunciar una programació experimental de canal informatiu de 24 hores l'Onze de Setembre a projectar una emissió de 12 hores per la nit i fins la matinada fins a final d'any, a l'espera d'un ple funcionament el gener del 2004. A hores d'ara, la proposta pot ser més modesta, amb una cobertura horària inferior, en funció del ritme de la digitalització del procés informatiu i del gran canvi que implica en els hàbits de la redacció de TV3. L'emissió es faria per Televisió Digital Terrena, que encara no funciona, i també per un nou canal analògic, el tercer de TVC, que no té cobertura legal i que podria implicar un litigi amb l'administració central.

Davant aquesta situació, la secció sindical de l'SPC a TVC ha qualificat de precipitada i de respondre a urgències polítiques aquesta posada en marxa, que es vol experimental, però que segons com es faci pot portar a problemes de funcionament que repercuteixi en el producte, i que per tenir èxit hauria de ser assumit realment pels professionals, donada la transcendència del canvi i el risc que suposa pel prestigi dels informatius de TVC. A més, la tecnologia digital introdueix canvis en els perfils professionals de col·lectius de treballadors, que junt amb els canvis en horaris i en la penositat de la nocturnitat i la matinada han de ser negociats, com ja s'està fent, amb el comitè d'empresa.

Les presses en tota aquesta adequació, mai ben argumentades, semblen respondre a un projecte poc consensuat: al menys poca cosa en sap el Consell d'Administració de la CCRTV, i a la Comissió de Control del Parlament se li diu que es tracta només de "proves pilot". Un canal **24 hores** és un repte professional molt gran que hauria d'estar substantat en un estudi de mercat seriós i en la seva necessitat social, i que per arrencar bé i mantenir

el nivell d'exigència que malgrat tot encara té TVC requereix del màxim de complicitats, tant polítiques com professionals. «

Campanya internacional de denúncia per la paralització de les investigacions sobre la mort de José Couso

La paralització de les investigacions sobre la mort del càmera de Tele 5 Xosé Couso a Bagdad, durant l'ocupació de la capital iraquiana per les forces nord-americanes, ha estat denunciada per la família del periodista i per Amnistia Internacional (AI). La família de Couso ha organitzat una tramesa massiva de postals dirigides a l'ambaixador dels Estats Units a Espanya, George L. Argyros, en les quals els remitents expressen el seu rebuig a les escasses explicacions que fins ara s'han donat sobre aquest cas. Una altra iniciativa similar ha estat endegada per Amnistia Internacional, que ha comportat l'enviament de més de 40.000 missatges electrònics al president del govern espanyol, José María Aznar, en els quals es fa constar la mateixa exigència. L'SPC dóna ple suport a aquestes iniciatives amb les quals ha col·laborat i amb les quals coincideix en la reclamació d'una investigació "immediata i imparcial" sobre les circumstàncies que envolten l'assassinat de Xosé Couso «

Un jutjat social condemna per assetjament laboral el director d'*El Correo de Andalucía*

El jutjat social número 9 de Sevilla ha condemnat per assetjament laboral el director d'*El Correo de Andalucía* (Grupo Prisa), Fernando Orgambides, contra un redactor en cap, Tomás Furest Rivero. El magistrat entén que l'acusat "desprestigiava la feina i la dignitat professional i personal" d'aquest periodista amb l'objectiu de "desfer-se de les velles guàrdies del diari". A més, "no li donava feina efectiva a cap secció, ni posava a la seva disposició els mitjans necessaris, amb la qual cosa menyspreava la seva dignitat professional".

La sentència reconeix que Furest pateix "un trastorn adaptatiu mixt ansiós-depressiu de caràcter agut associat a experiències laborals, ansietat, distorsions cognitives, visió

negativa d'ell mateix, estat d'ànim predominantment deprimit, irritabilitat, susceptibilitat i baixa autoestima". El jutge condemna l'empresa editora d'*El Correo de Andalucía* a indemnitzar Furest amb 45 dies de salari per any treballat. El periodista estava de baixa en tractament psiquiàtric i psicològic des del 12 de setembre de l'any passat, després que un dia abans hagués de ser traslladat a l'hospital per un desmai provocat per la tensió que patia al seu centre de treball.

Furest treballava a *El Correo de Andalucía* des de l'any 1979 amb diferents directors i empreses i com a redactor en cap d'esports des de feia cinc anys. Orgambides, que ha protagonitzat la meitat dels comportaments tipificats com a propis de l'assetjament laboral, exigia a Furest, entre altres coses, que canviés d'actitud per ser "digne de la seva confiança". Així, obligava el redactor en cap d'esports del diari degà de la premsa sevillana a "canviar la seva actitud envers els treballadors" perquè era "molt tou" i "paternalista". El director necessitava per confiar en ell que es mostrés "fred i distant", "no dialogant" i que "deixés de preocupar-se per l'excés de jornades".

El Sindicat de Periodistes d'Andalusia (SPA) es felicita per aquesta sentència que ha de marcar un abans i un després en la trajectòria que el grup Prisa ha tingut en el rotatiu sevillà, que va començar amb 30 acomiadaments de periodistes i personal tècnic i que ha continuat amb Orgambides que, amb una actitud errònia "per a un pretès exercici del poder de direcció" amb l'objectiu "d'acabar amb la vella guàrdia", ha provocat que una vintena de persones (entre periodistes i personal tècnic) hagin abandonat *voluntàriament* el rotatiu. «

Els jutges socials de Madrid critiquen *El Mundo*

La Junta Sectorial de Jutges Socials de Madrid ha criticat amb duresa el tractament donat per *El Mundo* a la sentència emesa per un jutjat social en la qual condemnava el rotatiu per haver vulnerat els drets d'un dels seus periodistes, Francisco Frechoso, al qual es va negar continuar participant en una tertúlia de Tele 5 després que criticqués l'actuació del rotatiu en ocasió de la vaga general del 20 de juny de l'any passat. Segons la nota feta pública per aquest ens el 27 de juny passat, "el text barreja informació i opinions subjectives i interessades, i contravé un principi bàsic de la deontologia periodística,

que és distingir nítidament entre opinió i informació".

La nota dels jutges madrilenys al·ludeix més endavant a la informació emesa sobre la recusació que el diari havia fet del magistrat que s'ha ocupat del cas i que havia estat desestimada pels òrgans corresponents, de la qual diu que "el tractament que es fa d'aquest afer és esbiaixat, en la mesura que el mitjà afectat s'aprofita del diari que edita per oferir la seva pròpia valoració, sense concedir la mateixa oportunitat al demandant en el procediment judicial, la versió del qual òbviament serà discrepant". L'escrit mostra, finalment, el malestar judicial pel contingut de les informacions publicades per "*El Mundo* sobre aquesta qüestió, perquè les referències a la vida privada i familiar del magistrat són indignes d'un mitjà de comunicació seriós". Per a més informació, podeu consultar la pàgina web del Sindicat de Periodistes de Madrid (www.sindicato-periodistas.es). «

La FeSP dóna suport als treballadors d'Europa Press de Jaén a qui CCOO ha amenaçat d'excloure de les rodes de premsa

El Sindicat de Periodistes d'Andalusia (SPA) i la resta de membres de la FeSP han donat suport als periodistes de l'agència Europa Press de Jaén i han denunciat públicament l'actitud del sindicat Comissions Obreres que ha amenaçat d'excloure'ls de les rodes de premsa. El conflicte s'ha produït a causa de les informacions que l'agència va transmetre sobre les eleccions sindicals a dues empreses de transport de la província.

CCOO va emetre una nota en la qual va criticar durament la tasca dels corresponents, nota que després va ser retirada, sense rectificar, però, les greus acusacions abans de l'escrit d'anul·lació. El Sindicat havia acusat els informadors d'haver tergiversat l'opinió dels dirigents de CCOO, afirmació que va retirar quan des de l'agència van assegurar que havien enregistrat les declaracions dels portaveus sindicals i que no hi havia dubte sobre la fidelitat en què havien estat transcrits a la crònica periodística. L'SPA ha demanat a CCOO que no atribueixi als professionals de la informació els errors que els seus portaveus puguin cometre. «

Els treballadors de *Gara* veuen amenaçats els seus llocs de

treball per les reclamacions de la Seguretat Social a l'*Egin*

La Seguretat Social podria embargar ben aviat les propietats de la societat editora del diari basc *Gara*, Baigorri, i de l'impremta KIE per cobrar els deutes deixats per Orain, l'empresa que editava l'*Egin*, i que va ser intervinguda per ordre del jutge Baltasar Garzón. La Seguretat Social basa la seva resolució d'embargament de Baigorri i KIE en l'interlocutòria signada per Garzón el 20 de juliol de 2000, en la qual declarava la continuïtat de les societats. Els treballadors de *Gara*, consideren que aquesta decisió és «una sentència de mort» i han anunciat que "lluitarem fins a les darreres conseqüències per defensar els nostres llocs de treball". Una de les mobilitzacions és la que es farà el 19 de juliol, en què una cadena humana unirà Sant Sebastià amb les escultures d'Eduardo Chillida i Jorge Oteiza situades a la badia de la Concha.

El 4 de juliol passat acabava el termini perquè l'editora de *Gara* fes efectiu el deute d'Orain, que puja a 5,1 milions d'euros. La Seguretat Social encara no ha pres cap determinació -o, com a mínim, la societat implicada no n'ha rebut encara cap notificació- però podria fer-ho en qualsevol moment. L'SPC mostra la seva preocupació per la situació creada. En el seu moment, el Sindicat ja va criticar el tancament de l'*Egin* i ara considerem que carregar els deutes de l'*Egin* en una altra publicació és fruit d'una decisió política per fer callar una veu discordant. .

La situació jurídica és molt enrevessada perquè l'editora de l'*Egin* no ha estat tancada, sinó que ara depèn d'un administrador judicial nomenat pel mateix Garzón. L'editorial de *Gara* del 21 de juny passat afirmava que ***Orain continua existint, sota intervenció judicial i, per tant, ningú no l'ha substituït.*** A més, Orain disposa de béns que estan a la disposició de la Seguretat Social i contra els quals no s'ha actuat, segons s'informa al rotatiu. Per aquesta raó, l'SPC se solidaritza amb els treballadors del diari *Gara* i recolza les mobilitzacions convocades en suport del rotatiu. «

Informe número 15 del Comité Antimanipulación de TVE

El Comité Antimanipulación de TVE ha publicat en el seu informe número 15, fet públic el 7 de juliol passat, en el qual asseguren que "els informatius de TVE estan donant suport a una nova volta de cargol. Ja s'han posicionat, en

contra de la nostra voluntat, com a avançada de les properes campanyes del PP". Els redactors del document afirmen que "l'actuació sense complexos de la línia política d'aquest partit i del govern traslladada als responsables d'RTV significa l'incompliment de l'Estatut, dels principis bàsics de programació i la manca de respecte a l'ètica professional en un nombre cada cop més gran de les informacions que s'ofereixen a la ciutadania".

En aquest informe, el comitè fa referència de manera especial a la informació donada sobre la crisi a l'Assemblea de Madrid a causa de l'afer Tamayo i al ressò donat a diverses notícies de l'àmbit judicial com les exculpacions de Jacinto Pellón (Expo '92) i Carmen Salanueva (BOE), les denúncies de la Fiscalia contra el president del Parlament Basc, Juan María Atutxa, o contra la trama de constructors del PP. El comitè mostra la seva preocupació pels "publireportatges que s'emeten als telenotícies i que en l'última setmana han donat el protagonisme publicitari a algunes acadèmies i a una clínica oftalmològica que fa coses tan *innovadores* com operar miopies amb làser". «

Assetjament al Sindicat d'Estudiants

El Sindicat d'Estudiants (SE) continua la seva campanya de recerca de suports (econòmics i morals) per fer front a les nombroses multes que el PP i el PNB li han imposat i que busquen ofegar-lo. A curt i mitjà termini, el més preocupant són els 42.000 euros que han de reunir per fer front a la pluja de sancions que des de diferents ajuntaments, delegacions del govern i des de l'executiu basc els han imposat. L'SPC ha mostrat el seu rebuig a aquest assetjament a l'SE per mitjà de faxos de protesta enviats als diferents organismes sancionadors i donant suport econòmicament a l'organització estudiantil. «

A Guatemala, periodisme sota amenaça de mort

A Guatemala no paren les amenaces de mort i els atemptats terroristes contra periodistes. Els casos més recents són els de Carmen Judith Morán Cruz, reportera de l'agència de notícies Centro de Reportes Informativos sobre Guatemala (CERIGUA), i de Luis Alberto Pérez Barillas, periodista a Rabinal Baja, al departament de Verapaz. Amnistia Internacional ha denunciat que Morán Cruz va

rebre una trucada telefònica el 3 de juliol passat en la qual, un cop més, se l'amenaçava de mort a ella a l'igual que a la seva família, perquè "havia remogut molt les aigües" i que per això "iniciarien un nou joc amb ella". Pérez Barillas, la seva germana María del Rosario, i els seus fills van ser amenaçats de mort i el seu domicili va ser atacat amb un artefacte incendiari que uns desconeguts van llençar.

Les trucades estan relacionades amb les informacions que els dos periodistes han publicat sobre l'apedregada a l'exdictador, actual president del Congrés i candidat a les pròximes eleccions generals pel Front Republicà de Guatemala, Efraín Ríos Montt, quan el 14 de juny passat va intentar fer campanya electoral a Rabinal, mentre els familiars de víctimes de la violència del govern durant les dècades dels 70 i 80 transportaven els taüts amb les restes dels seus parents per donar-los sepultura, després de recuperar-los de fosses comunes. Les amenaces de mort contra els periodistes coincideixen amb la decisió del Poder Electoral, en última instància i per quatre vots a tres, de permetre la candidatura de l'exdictador a la presidència que legalment hauria d'estar vetat a participar en els comicis per haver estat governant *de facto*. «

Revisió lingüística: [Traduït \(http://traduit.com\)](http://traduit.com)

Us preguem que, si no voleu rebre aquest butlletí, [respongueu](#) amb "Baixa FIL DIRECTE" a l'Assumpte del missatge.

S I N D I C A T D E P E R I O D I S T E S D E C A T A L U N Y A

Ronda Universitat, 20, 3, 1 08007 Barcelona T: 934 127 763 F: 934 121 273 spc@sindicat.org

Web: <http://sindicat.org>