
 
 
 
 
FIL DIRECTE Notícies en línia 
SPC 
Sindicat de Periodistes de Catalunya 
Número 20 / Primera quinzena de novembre de 2002 
 
 
 

 
L’SPC obté quatre delegats a les eleccions de TV3  
Ampli suport a l’equip de Línia’900 menys per part 
dels directius de TVE  
Acord final sobre l’acomiadament de dues 
corresponsals de Catalunya Ràdio  
Mobilitzacions a Diari de Tarragona  
Campanya de l’SPC a les universitats  
L’SPC critica l’actuació de Joan Gaspart a L’entorn  
Contra la privatització de Canal 9 i la RTVV que 
prepara el PP  
La FeSP es solidaritza amb la revista El Siglo  
Desapareixen els suplements regionals d’El País  
La patronal de premsa vol cobrar els drets d'autor 
sense comptar amb els autors  
Vaga a Sogecable contra les retallades de personal  
Periodista de Salamanca censurat per mostrar-se 
partidari del trasllat dels arxius de la Generalitat  
L’SPC es solidaritza amb els periodistes colombians 
amenaçats  
 
 
 



L’SPC obté quatre delegats a TV3 
A les eleccions sindicals celebrades a TV3, la 
candidatura de l’SPC va obtenir 212 vots, (la 
immensa majoria de la redacció d’Informatius i 
d’Esports, però també d'altres col·lectius de la 
informació). Amb aquests resultats, ha aconseguit 
quatre llocs al comitè d’empresa de la televisió 
pública catalana i passa a ser la segona força 
sindical. Amb cinc vots més hauria tret un cinquè 
representant En una empresa amb 1.700 treballadors 
(1.500 fixos), 250 dels quals a la redacció 
d’informatius, la llista de CCOO va ser la més votada, 
amb 450 vots i 10 representants. La Candidatura de 
Treballadors de TVC, que demanava “un comitè no 
polititzat”, va recollir els vots d’APLI —que queda 
sense representació— i part d’UGT, i va obtenir 
quatre llocs al comitè d’empresa per tres de la CGT i 
dos d’UGT. Aquests resultats han revalidat la majoria 
que fins ara havia dirigit el comitè d’empresa, 
formada per CCOO, SPC i CGT. 
Els comicis han suposat la desaparició d’APLI i 
l’enfonsament d’UGT que paga així la seva 
esperpèntica decisió d’impugnar el conveni col·lectiu 
2001-04 aprovat en assemblea i en referèndum per la 
gran majoria de treballadors.  
 

Ampli suport a l’equip de Línia’900 
menys per part dels directius de TVE  

Un reportatge del programa de TVE Línia’900 ha 
tornat a ser objecte de polèmica després que els 
continguts d’un treball sobre els camps de golf a la 
zona mediterrània hagi molestat els dirigents del PP a 



Múrcia. La secció sindical de l’SPC a TVE a Sant Cugat 
ha exigit a la direcció de l’ens que desqualifiqui les 
paraules de la cap de premsa de RTVE, Teresa 
Alfageme, que va sortir al pas de les crítiques 
rebudes dels dirigents populars prometent 
“rectificacions” en un nou espai del Línia’900. El 
director i l’equip responsable del programa han 
rebutjat qualsevol rectificació perquè no hi ha res a 
corregir. L’SPC considera que “és totalment 
innacceptable que TVE, que pel seu Estatut ha de ser 
independent i al servei de la veritat i de tota la 
ciutadania, per boca de Teresa Alfageme, es posi en 
dubte per atendre les pressions d’uns responsables 
polítics”. El Consell Assessor de RTVE a Catalunya es 
reunirà properament amb el director territorial de 
TVE, Ramon Font, per tal de ser informat sobre 
aquest conflicte i de la petició de rectificació per 
part de directius de TVE. Entre els treballadors de 
l’ens ha trascendit la decisió del cap d’Informatius de 
TVE, Alfredo Urdaci, de supervisar a partir d’ara tots 
els reportatges de Línia’900. 
Arran d’aquesta situació, diverses organitzacions 
ecologistes han mostrat el seu suport amb l’equip de 
Línia’900, rebutjant les pressions de què han estat 
objecte. Entre aquestes, hi ha la Plataforma en 
Defensa de l’Ebre (PDE) perquè “el programa va ser 
plural, honest i equilibrat, i reflectia la situació 
vertadera del desenvolupament insostenible en molts 
punts de la costa mediterrània”. Ecologistas en 
Acción ha obert a la seva pàgina web un espai per 
mostrar la solidaritat amb el programa 
(www.ecologistas en accion/linia900) i ha recordat 
que “TVE va prohibir una campanya publicitària del 
Govern de l’Aragó contra el PHN però en canvi en va 
permetre una altra a favor feta pel Govern regional 



de Múrcia”. Durant la primera setmana de novembre 
l’equip de Línia’900 ja ha rebut més de 500 correus 
electrònics de suport.  
 

Acord final sobre l’acomiadament de 
dues corresponsals de Catalunya 
Ràdio 

El cas de les dues corresponsals de Catalunya Ràdio a 
Paris i Mèxic acomiadades el mes de juliol passat ha 
acabat amb una indemnització pactada per una 
quantitat molt superior a la que haguessin pogut 
aconseguir en cas de guanyar el judici que havien 
plantejat contra l’empresa. La direcció de Catalunya 
Ràdio es va negar a tornar a contractar Montserrat 
Casals i Elisabet Sabartés retroactivament des de l’1 
de juliol i a abonar els quatre mesos que han estat 
sense cobrar. Això va fer impossible la seva 
continuïtat a l’emissora la qual cosa sembla que en 
cap moment va ser una opció contemplada per la 
direcció i especialment pels responsables 
d’Informatius. L’acord va ser amb el suport del 
Col·legi de Periodistes de Catalunya i del Sindicat de 
Periodistes de Catalunya, com ho mostra que poques 
hores abans de començar la vista oral els 
representants de Catalunya Ràdio van augmentar 
substancialment la seva oferta inicial.  
 

Mobilitzacions a Diari de Tarragona  
L'assemblea de treballadors de Diari de Tarragona 
podria convocar properament mobilitzacions si la 



direcció de l'empresa es decideix a modificar les 
condicions laborals que es vénen aplicant en els 
darrers 20 anys en la regulació de festius i vacances. 
D’altra banda el comitè d'empresa manté les seves 
reclamacions per l'incompliment de la consolidació 
de categories prevista en el conveni col·lectiu i que 
preveu el pas de redactors de tercera a segona. 
Aquest situació afecta diversos treballadors.  
 

Campanya de l’SPC a les universitats 
L’SPC inicia una campanya de presència a les 
universitats amb l’objectiu d’acostar als estudiants, 
sobretot els dels darrers cursos, la realitat de la 
professió i la complexitat del mercat laboral al 
sector. Un dels temes principals serà, evidentment, 
la realització de les pràctiques als mitjans, 
convertides habitualment en una explotació laboral 
sense cap mena de garanties per la perversa 
utilització per part de les empreses de les ganes dels 
alumnes de trepitjar redaccions. L’SPC es vol oferir 
als estudiants amb la voluntat de donar-los suport, 
assessorar-los i obrir-los les seves portes un cop 
s’hagin licenciat per aconseguir entre tots dignificar 
la professió i defendre un dels drets bàsics de tota 
democràcia: el dret a la llibertat d’expressió i el de 
comunicació i el dret a rebre una informació honesta. 
El primer d’aquests actes es realitzarà a la 
Universitat Autònoma el pròxim 19 de novembre i el 
4 de desembre a la Universitat Ramon Llull. En tots 
dos casos es faran dos actes, un pel matí i l’altre per 
la tarda. A la Universitat Pompeu Fabra la data 
encara és pendent de concretar  
 



L’SPC critica l’actuació de Joan 
Gaspart a L’entorn 

El Sindicat de Periodistes de Catalunya vol sortir al 
pas de l’actitud del president del FC Barcelona, Joan 
Gaspart, que el passat dilluns dia 28 d’octubre, al 
programa esportiu L’entorn, es va permetre 
amonestar els presentadors de l’espai pel sol fet que 
li adrecessin preguntes o opinions que no eren del 
seu gust. L’SPC lamenta que els màxims directius del 
Barça mantinguin la tradició autoritària de “matar el 
missatger”, quan els professionals de la informació 
reflecteixen o canalitzen l’opinió pública real, i no la 
ideal com voldrien algunes persones amb 
responsabilitats directives.  
 

Contra la privatització de Canal 9 i 
RTVV que prepara el PP 

El Sindicat de Periodistes de Catalunya dóna tot el 
seu suport a les mobilitzacions que els treballadors 
de la Ràdio Televisió Valenciana (RTVV) han iniciat en 
contra del procés de privatització anunciat pel 
govern del PP d’aquesta comunitat autònoma. Tot i 
que encara no ha concretat les modalitats i les 
conseqüències immediates d’aquesta iniciativa, ja ha 
transcendit que aquesta política podria comportar la 
pèrdua de diversos llocs de treball. Sota una genèrica 
proposta de “privatització de la gestió” s’amaga una 
amenaça de divisió de la informació entre la 
“institucional” (la que seguiria controlada des del 
poder polític” i “la resta” (successos, cultura…). 
Aquesta iniciativa, sigui quina sigui la seva fórmula 



final contradiu les resolucions europees sobre 
televisió pública, que avalen com una garantia per a 
la democràcia i el pluralisme. També vulnera els 
principis de la llei de creació, de l’any 1984. Els 
treballadors de RTVV fan un seguit de concentracions 
diàries en contra d’aquest plantejament que suposa 
una amenaça sense precedents als mitjans públics de 
comunicació a l’Estat espanyol.  
 

La FeSP es solidaritza amb la revista 
El Siglo 

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) 
denuncia que l’execució d’una sentència no ferma 
contra El Siglo atempta contra la llibertat de premsa. 
La FeSP considera totalment fora de lloc que una 
publicació es vegi obligada a pagar una elevada 
indemnització (120.200 euros) perquè la Llei 
d'Enjudiciament Civil permet executar una sentència 
dictada en primera instància sense espera que sigui 
confirmada per nivells judicials superiors. L’any 
passat ja va patir una situació similar un modest 
setmanari de Cantàbria, La Realidad, que es va veure 
obligat a tancar davant la impossibilitat de fer front a 
una condemna provisional per diversos comentaris 
crítics sobre un dels màxims dirigents polítics de la 
comunitat. La FeSP considera aquesta situació com 
un evident atemptat a la llibertat d’expressió a 
través de l’escanyament econòmic de mitjans de 
comunicació modestos. La FeSP fa una crida als 
partits polítics perquè revisin aquest “atropellament 
legal” de la llibertat d’expressió, cosa que requereix 
la modificació puntual de la Llei d’Enjudiciament.  



 

Desapareixen els suplements 
regionals d’El País 

Els suplements regionals que El País pública en 
diverses comunitats autònomes és previst que 
desapareguin pròximament segons ha explicat 
l’empresa als representants sindicals. El 
plantejament del grup Prisa és que la informació 
regional segueixi tenint cabuda dins del cos general 
del diari, també regionalitzat, però sense el 
suplement que fins ara acompanyava l’habitual edició 
estatal. La FeSP està seguint amb atenció aquest 
procés per evitar que això suposi una pèrdua de llocs 
de treball.  
 

La patronal de premsa vol cobrar els 
drets d'autoria sense comptar amb els 
autors 

Els grans grups de comunicació s’uneixen per cobrar 
la propietat intel·lectual dels seus periodistes sense 
consultar-los. La creació de Gestora de Derechos de 
Prensa (Gedeprensa) respon a la voluntat de cobrar 
una quota de propietat intel·lectual a les empreses 
que comercialitzen resums dels continguts 
informatius de les seves publicacions. Aquesta 
decisió, però, no ha estat acompanyada d’una 
consulta a la professió –que és qui genera els drets 
d'autoria amb el seu treball diari a les redaccions- ni 
als seus representants. La Federació de Sindicats de 
Periodistes (FeSP) considera que aquesta qüestió ha 



de ser objecte d’una negociació rigorosa, honesta i 
responsable entre totes les parts implicades. Cal que 
es compleixi la Llei de Propietat Intel·lectual, però 
els editors de premsa són els que, deliberadament i 
amb massa freqüència, se la salten.  
 

Vaga a Sogecable contra les retallades 
de personal 

Els comitès d’empresa del Grupo Sogecable han 
convocat tres dies de vaga per als pròxims 11,12 i 13 
de novembre per protestar contra l’acomiadament de 
prop de cent persones anunciat per l’empresa, que es 
nega, a més, a garantir que no n’hi hagi més. La vaga 
va ser aprovada per àmplia majoria en una assemblea 
celebrada el 17 d’octubre passat. El comitè 
intercentres tem molts més acomiadaments després 
de la fusió de Canal Satélite Digital i Via Digital, i 
considera que “hi ha en joc un model de televisió de 
qualitat, impossible de sostenir amb treballadors en 
precari i una plantilla cada cop més reduïda”. 
 

Suport al periodista de Salamanca 
censurat per mostrar-se partidari del 
trasllat dels arxius de la Generalitat 

El Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) dóna el 
seu suport a Aníbal Lozano, articulista del diari 
Tribuna de Salamanca, que ha perdut la seva feina 
periodística per defensar la restitució dels arxius de 
Salamanca a la Generalitat. Lozano, filòleg i tècnic 
de publicacions de la Diputació de Salamanca, feia 



set anys –gairebé des de la fundació del periòdic–  
que publicava cinc articles setmanals al rotatiu. 
Després que el 13 d’octubre passat defensés la 
devolució d’aquest material històric, les seves 
col·laboracions van ser fulminantment restringides. 
L’SPC condemna aquesta represàlia soferta per 
Lozano perquè suposa un atemptat a la llibertat 
d’expressió totalment inadmissible en una societat 
democràtica i mostra la seva solidaritat amb 
l’articulista. A la pàgina web 
http://www.lavanguardia.es/web/20021018/5123901
1.html es pot trobar més informació sobre aquesta 
qüestió. La Comissió de la Dignitat –que coordina les 
iniciatives ciutadanes per aconseguir el retorn dels 
arxius de la Generalitat republicana–  ha fet una 
crida a les organitzacions de periodistes perquè es 
pronunciïn sobre aquest afer.  
 

Els periodistes colombians demanen 
suport 

La Fundación para la Libertad de Prensa (FLIP) de 
Colòmbia ha llançat una demanda de suport davant 
les contínues agressions de què són objecte els 
professionals de la informació en aquest país sud-
americà. La FLIP ha iniciat una campanya de 
denúncia de les retencions, amenaces, tirotejos i 
atacs de tota mena que a vegades acaben amb la 
mort dels periodistes, actuació en la qual es troben 
força sols a Colòmbia. Aquesta entitat ha demanat 
que s’enviïn cartes a les autoritats colombianes 
exigint que es garanteixi la tasca dels periodistes. 
L’SPC se sumarà a aquesta iniciativa i convida totes 



les organitzacions professionals a participar en 
aquesta tasca de suport als informadors colombians. 
Podeu demanar més informació a 
redalerta@flip.org.co o a través de la pàgina web 
www.flip.org.co.  
 

 
Revisió lingüística: Traduït (http://traduit.com) 


	Fil Directe en Línia 20
	L’SPC obté quatre delegats a TV3
	Ampli suport a l’equip de Línia’900 menys per part dels directius de TVE
	Acord final sobre l’acomiadament de dues corresponsals de Catalunya Ràdio
	Mobilitzacions a Diari de Tarragona
	Campanya de l’SPC a les universitats
	L’SPC critica l’actuació de Joan Gaspart a L’entorn
	Contra la privatització de Canal 9 i RTVV que prepara el PP
	La FeSP es solidaritza amb la revista El Siglo
	Desapareixen els suplements regionals d’El País
	La patronal de premsa vol cobrar els drets d'autoria sense comptar amb els autors
	Vaga a Sogecable contra les retallades de personal
	Suport al periodista de Salamanca censurat per mostrar-se partidari del trasllat dels arxius de la Generalitat
	Els periodistes colombians demanen suport


