La festa de celebració del XX Aniversari de l’SPC va ser un punt de trobada i de festa, amics i afiliats vam celebrar que, tot i els difícils moments que viu la professió, la tasca desenvolupada en aquests vint anys ha estat essencial per al sector. Els convidats van engrescar el sindicat a continuar amb la feina.

L’acte va comptar amb l’assistència dels anteriors presidents del sindicat, Enric Bastardes i Dardo Gómez, van intervenir professionals i representants de mitjans de comunicació que travessen per dificultats i es va fer un emotiu recordatori a Marc Marginedas, el company d’El Periódico segrestat a Síria. L’acte el va cloure l’actual president de l’SPC, Ramon Espuny.

En la seva intervenció, Enric Bastardes va recordar un recent article escrit per a aquesta web on parlava del diagnòstic que del sector va fer el sindicat en el moment de la seva constitució, un anàlisi que s’ha complert: “desgraciadament vam encertar en el diagnòstic i ens hem vist superats pels mals auguris, perquè ara perillen els valors democràtics”. Va sortir en defensa dels mitjans públics per afirmar que “ha fracassat el model perquè no ha estat respectuós”. Va destacar la feina feta: en aquests 20 anys s’han creat altres sis sindicats de periodistes a l’Estat, s’ha constituït la FeSP, amb més de 3.000 periodistes afiliats, i va llançar un missatge de futur, “seguim sent necessaris i tenim coratge per continuar endavant”.

El segon president de l’SPC, Dardo Gómez, va fer una crida a la necessària regulació del sector amb una llei de comunicació com la que existeix en d’altres països, “no hi haurà democràcia ni mitjans de comunicació sense aquesta llei”. Per a Dardo Gómez, els periodistes “hem viscut durant tots aquest anys entre dues dictadures, la franquista i la imposada pels propietaris dels mitjans de comunicació, per això la professió no s’ha regulat mai”. Gómez no va voler fer distincions entre mitjans públics i privats perquè “la informació és pública, perquè és dels ciutadans”. En el futur “hem de treballar si volem acabar amb l’allau neoliberal que vol posar fi a la democràcia”.

La festa de celebració del 20è aniversari també va comptar amb la presència de Josep Martí, secretari de Comunicació de la Generalitat, qui va manifestar-se “preocupat” per la qualitat de la informació que es fa, va destacar la tasca festa des de la Mesa sectorial de mitjans de comunicació, “on s’han assegut a la mateixa taula sindicats, govern, empresaris i universitats per parlar de la situació del sector i trobar solucions”. Martí va afirmar que “tot i les divergències que podem tenir amb l’SPC, el sindicat és necessari”.

El fotoperiodista Jordi Borràs va explicar les amenaces rebudes per grups ultres i el seguiment del qual ha estat objecte per part del Centre de Seguretat de la Informació de Catalunya (Cesicat) i que ha elaborat un informe de set pàgines, segons la filtració del col·lectiu Anonymus. Borràs va dir que més greu que els informes “és el silenci” de l’administració davant aquestes notícies i com amb aquesta actuació el que es pretén és “silenciar el dret a la informació”.

També va intervenir el periodista Bertrán Cazorla que va ser agredit pels Mossos d’Esquadra del Raval qual els va retreure la seva actuació en una operació policial al districte de Ciutat Vella. Per aquests fets el jutge ha imputat tres policies autonòmics. Cazorla va afirmar que el dret a la informació de la ciutadania es vulnera quan es fan discursos amenaçants, va afirmar que “es tranquil·litzador que hi hagi organitzacions com l’SPC que tenen una veu clara i la fan sentir”.

Al llarg de la nit també es va recordar Marc Marginedas, periodista d’El Periódico segrestat a Síria des de fa dos mesos. Xabier Arkotxa, del comitè d’empresa d’El Periódico, va afirmar que el segrest pot durar encara molt de temps i que els seus companys senten “angoixa per no saber com està”. Arkotxa va fer una crida per continuar amb les concentracions de cada dimecres davant del diari, a les 17 hores.

De la revista El Triangle van estat acomiadats un bon nombre de treballadors, els que queden tenen problemes per cobrar, per això Ignasi Franch, un dels treballadors despatxats, va afirmar: «som un mitjà mort». Les dures condicions en les qual desenvolupen la seva feina queda demostrat amb el fet que els hi ha tallat l’aigua perquè els empresaris de la revista, Jaume Reixach i Àngels Gervilla, no paguen els rebuts. La situació es denuncia al blog La farsa d’El Triangle.

“No hi ha periodisme sense independència”, va dir Joan Roura, de TV3, que va afirmar que hi ha molts professionals que ho estan passant malament. Roura va encoratjar la feina de l’SPC per “ajudar que la professió no sigui malmesa”.

Finalment, va intervenir Ramon Espuny, actual president de l’SPC, qui va definir els periodistes com “assalariats amb problemes professionals que afecten al dret a la informació”, va destacar la feina feta en aquests 20 anys “tot i que no hem aconseguit el que volíem i és tenir uns drets i una legislació com la que tenen països del nostre entorn com França o el Regne Unit”. Espuny va afirmar que ara cal lluitar per tots “els periodistes sense redacció”.