El Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), convoquen el X Premi Internacional de Periodisme Julio Anguita Parrado, en record del periodista cordovès mort a l’Iraq el 7 d’abril de 2003. El guardó, que està dotat amb 2.500 euros i una escultura commemorativa, compta amb el patrocini de l’Ajuntament i la col·laboració de la Universitat de Còrdova, la Junta d’Andalusia i el Parc Joier de Còrdova.

El Premi Julio Anguita Parrado té com a objectiu reconèixer periodistes de qualsevol nacionalitat amb una trajectòria professional brillant, compromesa amb la defensa dels drets humans, o bé d’organitzacions o entitats periodístiques que hagin realitzat treballs en zones en conflicte bèl·lic o d’especial violència social. El termini de presentació de candidatures es tancarà l’1 de març de 2017. Les bases del certamen es poden consultar en aquest enllaç.

El jurat de la desena edició del Premi Julio Anguita Parrado, està integrat per Marta López, redactora cap d’Internacional d’El Periódico; Rafael Panadero, cap de la secció d’Internacional a la Cadena SER; Enric Juliana, corresponsal polític de La Vanguardia; Inmaculada Postigo, degana de la Facultat de Comunicació de Màlaga; Luis Medina, professor de la Universitat de Còrdova; Ana Anguita Parrado, en representació de la família de Julio Anguita Parrado, i la secretària general de l’SPA, Lola Fernández Palenzuela, que actuarà com a secretària del jurat. L’acte de lliurament del premi tindrà lloc a Còrdova el 7 d’abril de 2017.

Els guardonats en les nou edicions anteriors del premi han estat:
• 2007 Eman Ahmad Hamas, periodista i activista iraquiana, fundadora de l’Observatori contra la Invasió d’Iraq.
• 2008 Eduardo Márquez González, president de la Federació de Periodistes Colombians i fundador del Centre de Solidaritat de Periodistes de la Federació Internacional de Periodistes (FIP).
• 2009 Caddy Adzuba Furaha, periodista de la República Democràtica del Congo y membre de l’Associació de Dones dels Mitjans de Kivu Sud /RDC i de la Xarxa de Dones Periodistes i Comunicadores d’Un altaveu per al Silenci. Premi Príncip d’Astúries de la Concòrdia 2014.
• 2010 Mónica Bernabé Fernández, periodista freelance amb base a l’Afganistan, corresponsal de diferents mitjans, entre els quals hi ha El Mundo i fundadora i presidenta de l’Associació de Drets Humans a l’Afganistan.
• 2011 Gervasio Sánchez, fotoperiodista que ha cobert la major part dels conflictes armats de les darreres dècades. Reporter gràfic reconegut per la cobertura dels anomenats ‘conflictes oblidats’, col·laborador de diversos mitjans espanyols i autor de nombrosos llibres i exposicions fotogràfiques.
• 2012 Sharira Amin, periodista egipcia freelance corresponsal de la cadena CNN. Ha treballat per a la televisió estatal egipcia, Nile TV, on exercia com a cap adjunta quan va renunciar al seu càrrec per sumar-se al moviment dels activistes de la Plaça Tahrir.
• 2013 Kostas Vaxevanis, periodista greg que va començar la seva carrera al 1988, al diari Rizospastis. Des de 1991, ha cobert totes les crisis de guerra arreu del món com corresponsal per als canals de televisió de MEGA y la televisió pública grega.
• 2015, el col·lectiu mexicà Periodistas de a Pie. Està format majoritàriament per dones professionals de la informació i la comunicació que es dediquen a la defensa dels periodistes amb campanyes de denúncia sobre desaparicions i homicidis d’informadors i altres activitats de suport a periodismes amenaçats o que es desplacen a zones especialment perilloses.
• 2016 Mónica Prieto, periodista espanyola que ha exercido com a corresponsal a Roma, Moscú, Jerusalén, Beirut i Bangkok y ha recorregut el món com a reportera centrant les seves cobertures en la denúncia dels abusos als Drets Humans en temps de guerra.