La Lliga de Futbol Professional dificulta la tasca dels fotoperiodistes
Comunicat
Les organitzacions signants d'aquest escrit denunciem que la Lliga de Futbol Professional (LFP) es nega a mantenir cap reunió ni contacte amb nosaltres, que representem la prà ctica totalitat dels i les fotoperiodistes que cobreixen la informació esportiva, per buscar solucions als problemes que tenim per realitzar correctament la nostra feina.
Des que va començar el nou Campionat Nacional, La Lliga no ha mostrat cap sensibilitat ni interès cap als professionals de la informació grà fica, sinó tot el contrari: ens ha ignorat i no ha respost a les nostres reiterades peticions de reunir-nos per abordar els problemes.
La Lliga Nacional ha endurit les condicions que ens imposa per a accedir a les activitats esportives, i manté el mateix nombre de fotoperiodistes que l'any passat per accedir als camps de futbol, malgrat que hem demostrat que poden entrar-hi més professionals i complir estrictament les mesures de prevenció i seguretat acordades per les autoritats competents a causa de la Covid-19.
No permet l'accés de més professionals per a cobrir els partits de futbol però sà que augmenta el número dels quals treballen per a la seva agència de comunicació, amb la qual fa competència deslleial en regalar les imatges als mitjans
Alhora que es nega a incrementar el nombre de fotoperiodistes en els camps de futbol, La Lliga augmenta el número dels que pertanyen a la seva agència de comunicació. A més, en determinats camps a nosaltres ens situen en posicions de la graderia des de les quals ni tan sols es pot veure el terreny de joc Ãntegrament mentre ubiquen als de la seva agència en llocs exclusius on únicament ells poden prendre imatges.
Les imatges que capten els qui treballen per a la Lliga, des de les seves posicions exclusives, després són regalades als mitjans –com ho demostren les portades d'AS i Marca del passat 28 de setembre, amb fotografies del gol de Suárez signades per la Lliga– en un clar exemple de competència deslleial. Aquesta prà ctica deixa sense feina molts fotoperiodistes que treballen com a freelance i col·laboradors dels mitjans, perquè les empreses no els encarreguen treballs que rebran gratis.
Els responsables de la Lliga semblen estar fent un pols al Consell Superior d'Esports (CSD) i a les associacions professionals, que intentem recuperar el nostre treball en les millors condicions possibles. Continuen impedint l'accés als entrenaments i a les rodes de premsa, amb la qual cosa vulneren el dret a la informació de la ciutadania.
L'exercici lliure del periodisme constitueix un pilar fonamental en democrà cia i ha estat reconegut pel Govern durant la pandèmia com a un servei essencial per a la societat. Per això, els lÃmits que imposa La Lliga per a l'accés als camps –més enllà dels que són necessaris com a mesura de prevenció enfront del coronavirus– afecten no sols els professionals del sector i als mitjans sinó també al dret de la ciutadania a rebre una informació veraç i plural.
Aixà li ho hem traslladat recentment al CSD, juntament amb unes peticions que considerem bà siques per poder exercir el nostre treball en condicions dignes. La seva presidenta, Irene Lozano, va considerar molt raonables les nostres propostes i ha demanat a la Lliga que reconsideri les condicions que imposa als i les fotoperiodistes i les modifiqui.
Aquestes peticions, en resum, són: augmentar a 22 el nombre de professionals de la informació grà fica que puguin accedir als encontres de futbol de competició o amistosos, gestionats per la Lliga o la Real Federació Espanyola de Futbol; permetre l'accés als entrenaments, presentacions, rodes de premsa i qualsevol esdeveniment esportiu que organitzin i sigui d'interès públic; una millor ubicació dels professionals en els estadis; neteja dels equips pels propis professionals, sota la supervisió de personal dels clubs, per evitar trencaments o danys si ho fan altres persones.
Les organitzacions signants d'aquest escrit també considerem que, per garantir el dret de la ciutadania a rebre una informació plural, ha d'evitar-se que els clubs i La Lliga substitueixin la nostra feina distribuint gratuïtament la informació grà fica als mitjans.
Una vegada més, fem una crida als responsables de la Lliga de Futbol Professional perquè ens escoltin i atenguin les nostres raonables peticions, l'únic objectiu de les quals és facilitar l'accés de la ciutadania a la informació esportiva, millorar les condicions de treball dels professionals i preservar les ocupacions del sector.
Signen aquest comunicat:
Associació Nacional d'Informadors Grà fics de Premsa i Televisió (ANIGP-TV), Federació d'Associacions de Periodistes d'Espanya (FAPE), Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), Fòrum d'Organitzacions de Periodistes (FOP)*, Associació d'Informadors Grà fics de Burgos (AIGB), Associació d'Informadors Grà fics d'Euskal Herria (EIGE), Associació d'Informadors Grà fics de Premsa de la Regió de Múrcia, Associació d'Informadors Grà fics de La Rioja (AiG-Rioja), Associació d'Informadors Grà fics de Talavera de la Reina (AIGTR), Associació de la Premsa de Sevilla, Associació de Periodistes de la ProvÃncia d'Alacant, Associació de Premsa Esportiva d'Àlaba, Associació de la Premsa Esportiva del Principat d'Astúries (APDPA), Associació de la Premsa Esportiva de Saragossa, Associació Professional de Fotoperiodistes d'Aragó (APFA), Associació Professional de Fotoperiodistes Asturians (APFA), Associació Professional de Fotoperiodistes Cà ntabres (APFC), Associació de Reporters Grà fics de Navarra (AREGNA/NAGE), Col·lectiu Professional de Fotoxornalistas de GalÃcia, Fotorreporteros de Valladolid, Unió de Periodistes Valencians.
* El FOP està integrat per: Col.legi de Periodistes de Catalunya, Colexio Professional de Xornalistas de GalÃcia, les Agrupacions de Periodistes de CCOO i UGT, Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), UPIFC-Sindicat de la Imatge, i Associació Nacional d'Informadors Grà fics de Premsa i Televisió (ANIGP-TV).