Les màximes federacions de periodistes –mundial i europea– expressen la seva «forta condemna a la clausura brutal de l’emissor de Canal9 pel Govern autonòmic de València».
La Federació Internacional de Periodistes (FIP) i el seu grup europeu, la Federació Europea de Periodistes (FEP) condemnen amb fermesa el tancament -a Espanya- de la cadena pública Ràdio Televisio Valenciana (Canal 9), després de decidir-ho dies abans el govern autonòmic. La policia ha executat aquesta polèmica decisió.

Segons les organitzacions espanyoles afiliades a la FIP i la FEP, al migdia d’avui, la policia ha forçat l’entrada de l’edifici per tallar el senyal. Fins a aquest moment, el personal d’RTVV seguia resistint la voluntat del president de València, Alberto Fabra, de clausurar l’emissora pública. Els treballadors han emès de manera autònoma durant 15 dies, després de l’anunci del tancament fet pel propi Fabra.

Canal 9 ha estat fins ara el principal mig públic de difusió de la llengua valenciana.
«És vergonyós, no solament per la manera brutal amb el qual s’ha dut a terme el tancament», ha declarat el Secretari General de la FEP, Ricardo Gutiérrez, «sinó perquè per segona vegada, com ja succeïa a Grècia, les autoritats han utilitzat la força policial per acabar amb una radiotelevisió pública. Va contra el comportament i les normes pròpies de la Unió Europea, on el sistema audiovisual públic juga un paper fonamental a favor del pluralisme i de la democràcia».

Amb el suport dels seus afiliats a Espanya, que inclouen a la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP), la FAPE i FSC-CCOO, així com d’altres organitzacions, el personal d’RTVV havia aconseguit seguir emetent durant les dues últimes setmanes contra la decisió del propietari únic de Canal 9, que és el govern regional de València. Havien rebut mostres d’un gran suport públic, després que la justícia declarés irregular el procés d’acomiadaments (conegut com ERO) iniciat a RTVV.

«Seguirem recolzant als empleats d’aquest mitjà audiovisual per tots els mitjans sindicals i legals en contra del tancament de Canal 9», ha declarat la Secretària General de la FIP, Beth Costa: «Els responsables castiguen així els treballadors d’RTVV, però també tota la ciutadania de València, els espectadors. És un decisió vergonyosa».

Els sindicats i organitzacions espanyoles de periodistes reclamen una negociació perquè RTVV reprengui la seva programació i podrien portar aquest assumpte als tribunals espanyols i europeus. Com en el cas grec, el personal de RTVV també podria seguir emetent per altres mitjans, com ho ha fet en la jornada de tancament en les freqüències d’altres emissores regionals de televisió pública, que ho han transmès en directe.

La FEP i la FIP demanen al president Fabra que reconsideri la seva decisió i que torni a obrir una negociació amb els representants dels treballadors i amb els sindicats per reobrir Canal 9.

El 18 de novembre, el Grup d’Experts Audiovisuals europeus de la FEP (BREG, segons les seves sigles en anglès) havia enviat unmissatge de solidaritat a la RTVV.