Govern i PP no promouen una llei que reguli el periodisme, no fan res per frenar els acomiadaments i permeten que els “col•laboradors a la peça” malvisquin sense cap protecció ni drets.

L’1 de maig, Dia Internacional dels Treballadors, i el 3 de maig, Dia Mundial de la Llibertat de Premsa, es commemoren enguany en un moment en què els periodistes i els treballadors dels mitjans de comunicació pateixen la situació més greu viscuda mai en tota la democràcia. Això afecta directament el dret constitucional de la ciutadania a rebre informació veraç i plural.

La situació és molt greu: uns 12.000 acomiadaments en els sis últims anys en el sector, tancament de diversos centenars de mitjans de comunicació, eliminació per llei de drets històrics dels treballadors, increment de les restriccions al dret a informar dels fotoperiodistes en les manifestacions i protestes ciutadanes, control i manipulació política de les televisions públiques, no reconeixement dels periodistes i fotoperiodistes com a autors de la informació, augment dels col•laboradors a la peça amb remuneracions de misèria i sense cap dret laboral, acomiadament de treballadors de plantilla per que continuïn fent el mateix servei però com a autònoms, utilització abusiva de becaris perquè treballin sense sou com a periodistes professionals.

Tot això, unit a l’escandalosa precarització de les condicions laborals dels periodistes aprofitant la crisi econòmica, ha portat a una disminució de la qualitat de la informació que atempta contra el dret constitucional a la informació de la ciutadania . Però els governs, tant l’actual del PP com l’anterior del PSO , no han actuat per pal•liar aquesta situació, tot i les reiterades peticions que han rebut del Fòrum d’Organitzacions de Periodistes -del qual forma part la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP)- i altres associacions.

El Govern central i el PP saben que no pot existir una democràcia plena sense uns mitjans de comunicació independents i amb professionals que treballin en condicions laborals dignes. Malgrat això, no han fet res per regular per llei la professió periodística -com ho està a la Unió Europea i a molts països de tot el món- ni per frenar la sagnia d’acomiadaments i el tancament de publicacions.

En aquesta commemoració de l’1 i 3 de maig, la Junta Executiva Federal de la FeSP dóna suport i fa seu el manifest que la Federació Europea de Periodistes (FEP) -a la qual pertany- ha enviat als partits polítics, amb motiu de les eleccions al Parlament Europeu del proper 25 de maig, en el qual els recorda que la llibertat dels mitjans de comunicació i la independència dels periodistes estan amenaçades per les pressions polítiques i econòmiques, així com per la globalització dels mitjans”. Aquesta amenaça també afecta la democràcia.

La FeSP, com la FEP, demana als partits polítics que defensin uns salaris justos per als treballadors dels mitjans de comunicació; que promoguin una llei que reguli els drets laborals dels periodistes i garanteixi unes condicions dignes per als col•laboradors a la peça; que s’estableixi la màxima seguretat i control permanent per als enviats a guerres o zones de conflicte; que tinguin en compte la situació especialment greu de les dones i els joves en aquest sector, i que consensuïn un model de mitjans de comunicació públics independents i sense la intervenció dels governs en els seus continguts informatius.

La FeSP fa una crida a tots els periodistes i treballadors dels mitjans de comunicació perquè donin suport a les manifestacions i actes que convoquen els sindicats i les organitzacions professionals, perquè commemorin l’1 i el 3 de maig com dues jornades de lluita en defensa dels seus drets laborals i professionals. Aquesta crida s’estén a tota la ciutadania, que és la principal afectada en el seu dret a la informació per la precarietat dels professionals.