El Govern trenca unilateralment la pràctica habitual dels informadors de consensuar-les en algunes rodes de premsa i els obliga a apuntar-se en una llista perquè Rajoy decideixi a qui dóna la paraula

El tradicional recel del president del Govern cap als periodistes, que li ha portat en ocasions a estar durant més d’un mes sense comparèixer davant seu, ha donat un greu pas endavant: a Moncloa han decidit que, en les rodes de premsa en les quals Mariano Rajoy comparegui amb algun mandatari estranger, els periodistes hauran d’apuntar-se prèviament en una llista si volen preguntar-li i serà ell qui decideixi a quin informador dóna la paraula.

En aquestes rodes de premsa es plantegen solament dues preguntes al president espanyol i unes altres dues al cap d’Estat o mandatari estranger. En ser tan poques, fa més d’una dècada que els periodistes es posen prèviament d’acord sobre qui les plantejarrà i sobre quins temes, com es fa en altres països.

El dijous 12 de desembre, abans d’una roda de premsa de Rajoy i el president del Consell Europeu, Herman van Rompuy, la secretària d’Estat de Comunicació, Carmen Martínez de Castro, va comunicar als periodistes que Moncloa trenca unilateralment aquest costum i, a partir d’ara, el Govern decidirà a quins periodistes dels que s’han apuntat prèviament dóna la paraula. Així ho va fer Rajoy a continuació i els periodistes van comprovar que el president va assenyalar a un periodista perquè li preguntés i li va respondre mirant un paper que tenia a la mà, amb la qual cosa van tenir la sensació de què llegia la resposta que duia preparada.

D’aquesta manera, Moncloa pot evitar, per exemple, que el periodista d’un mitjà que hagi publicat aquest dia informacions crítiques contra el Govern li pregunti sobre elles, com va passar al juliol passat en ple escàndol del cas Bárcenas. És un exemple ben clar de falta de transparència que contradiu les afirmacions del president i d’altres membres de l’Executiu quan es refereixen a la polèmica i incompleta Llei de Transparancia que tramita el Parlament.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) rebutja aquestes pràctiques de control dels informadors, que són contràries a la llibertat d’informació i no són pròpies d’un sistema democràtic. L’afany del Govern per controlar els mitjans de comunicació, com s’està veient a RTVE, s’estén també als privats, la qual cosa demostra en ambdós casos una total falta de respecte als mitjans públics i privats i, en definitiva, a la ciutadania que és la propietària del dret constitucional a la informació.

La FeSP fa una crida al Govern perquè rectifiqui aquesta decisió i als informadors perquè continuïn mostrant la seva protesta en aquestes rodes de premsa, com van fer dijous passat en aixecar tots la mà de manera unànime per demanar la paraula, o negant-se a acudir a les convocatòries de compareixences del president sense preguntes.

13 de desembre de 2013