Davant l’inici de la campanya per a les eleccions autonòmiques a Andalusia, el 16 de novembre, la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) demana a tots els partits polítics que es comprometin a adoptar mesures per facilitar l’exercici d’un periodisme digne i independent, enfortir el paper dels mitjans de comunicació en la societat –especialment, els públics– i garantir el dret constitucional de la ciutadania a rebre informació veraç i plural, perquè si no es compleix plenament aquest dret, es ressenten greument tots els altres.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest cap de setmana passat a Madrid, celebra que el Parlament andalús hagi aprovat recentment i per unanimitat la Llei Audiovisual d’Andalusia, en la tramitació de la qual s’han tingut en compte les aportacions del Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) i d’altres col·lectius i organitzacions. És una norma progressista que inclou importants avanços respecte de la Llei General de la Comunicació Audiovisual estatal de 2010, com la regulació de les emissores comunitàries sense ànim de lucre, el dret d’accés, la participació ciutadana o la consolidació de la ràdio i televisió públiques com a servei públic.

Aquesta organització dóna suport a la campanya #RecuperarlaNuestra, que han engegat els treballadors de Canal Sur per reclamar una radiotelevisió pública renovada, plural i amb finançament suficient, perquè pugui prestar amb eficàcia el servei públic informatiu al qual la ciutadania té dret.

Perquè aquest model de radiotelevisió pública sigui possible és necessari, tant a Andalusia com en les altres comunitats autònomes i en RTVE, que el Govern central i els autonòmics no s’hi immisceixin per controlar-les, com van fent -amb més o menys intensitat i desvergonyia, segons els casos- i deixin treballar amb plena llibertat als seus professionals.

També expressem el nostre suport i solidaritat a la plantilla de la ràdio i televisió públiques de Galícia en les seves protestes contra el control i la manipulació que, segons han denunciat, exerceix el Govern autonòmic que presideix Alberto Núñez Feijóo.

La FeSP lamenta que s’estigui retardant la resolució del concurs públic per escollir el Consell d’Administració d’RTVE i el seu president o presidenta, per causes atribuïbles fonamentalment als grups parlamentaris que primer van mostrar escàs o nul interès per engegar-lo i després van actuar en alguns casos guiats més pels seus interessos partidistes que en benefici de la radiotelevisió pública estatal. Els demanem que triïn les millors candidatures pels seus mèrits professionals i no per afinitat ideològica o per amiguisme.

Així mateix, la FeSP demana al Govern i als grups parlamentaris que promoguin d’una vegada per sempre una regulació del dret constitucional a la informació que té la ciutadania, en una llei que reguli els drets i deures dels periodistes, entre ells els freelances i els i les periodistes a la peça, un col·lectiu cada vegada més nombrós que es veu obligat a treballar en condicions de precarietat extrema. Aquesta regulació per llei és reclamada per la FeSP i altres sindicats i associacions professionals des de fa molts anys, però fins ara no ha estat aprovada al Parlament per falta de voluntat política dels governs de PSOE i PP.

La Junta Executiva Federal de la FeSP ha acordat integrar-se en la Taula Estatal pel Blindatge de les Pensions (MERP), una plataforma unitària que agrupa nombroses organitzacions socials, sindicals i polítiques de diferent orientació ideològica però que comparteixen un objectiu comú: promoure una reforma de la Constitució perquè s’hi prohibeixi qualsevol mesura que rebaixi el poder adquisitiu de les pensions o la privatització total o parcial del sistema públic d’aquestes.

12 de novembre de 2018