La FEP demana als governs que arran del COVID-19 han de promoure el lliure flux de la informació
Noticies
La Federació Europea de Periodistes (EFJ) ha mostrat la seva satisfacció per la declaració conjunta emesa avui per David Kaye, Relator Especial de les Nacions Unides sobre la promoció i protecció del dret a la llibertat d'opinió i expressió; Harlem Désir, el Representant de l'OSCE per a la Llibertat dels Mitjans; i Edison Lanza, Relator Especial per a la Llibertat d'Expressió de la Cort Interamericana de Drets Humans (CIDH), que insta als governs a promoure i protegir l'accés i la lliure circulació d'informació durant la pandèmia de COVID-19. A la llum de les creixents interrupcions causades per la pandèmia de COVID-19, tots tres han emès aquest 19 de març la següent declaració conjunta:
«Compartim la greu preocupació de les persones a tot arreu davant la pandèmia de COVID-19. En un moment de tanta gravetat, comprenem i secundem plenament els esforços dels professionals de la salut pública i els governs per desenvolupar i implementar estratègies per protegir la salut i la vida humana. El dret a la vida fonamental i no derogable està en joc, i els governs estan obligats a garantir la seva protecció».
«La salut humana depèn no sols d'una atenció mèdica fà cilment accessible. També depèn de l'accés a informació precisa sobre la naturalesa de les amenaces i els mitjans per protegir-se un mateix, la seva famÃlia i la seva comunitat. El dret a la llibertat d'expressió, que inclou el dret a buscar, rebre i impartir informació i idees de tota mena, independentment de les fronteres, a través de qualsevol mitjà , s'aplica a tots, a tot arreu, i només pot estar subjecte a restriccions estrictes. En aquest sentit, instem al següent:
• Primer, és essencial que els governs brindin informació veraç sobre la naturalesa de l'amenaça que representa el coronavirus. Els governs de tot el món estan obligats per les lleis de drets humans a proporcionar informació de confiança en formats accessibles per a tothom, amb un enfocament particular a garantir l'accés a la informació per part d'aquells amb accés limitat a Internet o on la discapacitat dificulta l'accés.
• Segon, l'accés a internet és crÃtic en temps de crisi. És essencial que els governs s'abstinguin de bloquejar l'accés a internet; En aquelles situacions en les quals Internet ha estat bloquejat, els governs haurien, amb carà cter prioritari, de garantir l'accés immediat al servei d'Internet més rà pida i ampli possible. Especialment en un moment d'emergència, quan l'accés a la informació és d'importà ncia crÃtica, les restriccions à mplies sobre l'accés a Internet no poden justificar-se per ordre públic o per raons de seguretat nacional.
• Tercer, el dret d'accés a la informació significa que els governs han de fer esforços excepcionals per protegir el treball dels i les periodistes. El periodisme compleix una funció crucial en un moment d'emergència de salut pública, particularment quan el seu objectiu és informar el públic sobre informació crÃtica i supervisar les accions del govern. Instem a tots els governs a implementar de manera sòlida les seves lleis de llibertat d'informació per garantir que totes les persones, especialment els periodistes, tinguin accés a la informació.
• Quart, compartim la preocupació que la informació falsa sobre la pandèmia pugui generar problemes de salut, pà nic i desordre. Sobre això, és essencial que els governs i les empreses d'Internet abordin la desinformació en primera instà ncia, proporcionant ells mateixos informació de confiança. Això pot venir en forma de missatges públics robustos, suport per a anuncis de servei públic i suport d'emergència per a difusió pública i periodisme local (per exemple, a través d'anuncis de salut del govern).
Recórrer a altres mesures, com l'eliminació de contingut i la censura, pot limitar l'accés a informació important per a la salut pública i només ha de dur-se a terme quan compleixin amb els està ndards de necessitat i proporcionalitat. Qualsevol intent de criminalitzar la informació relacionada amb la pandèmia pot generar desconfiança en la informació institucional, retardar l'accés a informació de confiança i tenir un efecte negatiu en la llibertat d'expressió.
• Cinquè, som conscients de l'ús creixent d'eines de tecnologia de vigilà ncia per rastrejar la propagació del coronavirus. Si bé entenem i donem suport a la necessitat d'esforços actius per enfrontar la pandèmia, també és crucial que aquestes eines tinguin un ús limitat, tant en termes de propòsit com de temps, i que els drets individuals a la privacitat, la no discriminació i la protecció dels periodistes Les fonts i altres llibertats han de protegir-se rigorosament. Els estats també han de protegir la informació personal dels pacients. Recomanem fermament que qualsevol ús d'aquesta tecnologia compleixi amb les proteccions més estrictes i només estigui disponible d'acord amb la legislació nacional que sigui coherent amb els drets humans internacionals».