La Junta de Portaveus del Parlament de Catalunya ha acordat la constitució de les Comissions parlamentàries que no depenen del fet que hi hagi govern, una de les quals és la Comissió de control de l’Actuació de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, constituïda per mandat parlamentari pel caràcter públic de la CCMA.

Aquest control parlamentari legítim, perquè la Corporació es deu al Parlament, no s’ha exercit des del 15 de setembre del 2017. Durant aquest llarg període, TV3, Catalunya Ràdio i l’Agència Catalana de Notícies han estat en greu risc de ser intervingudes pel govern espanyol quan el Senat va aprovar l’aplicació de l’article 155 de la Constitució. Mentrestant, aquests mitjans i els seus treballadors hem estat sotmesos als dictats de la Junta Electoral Central durant la campanya de les eleccions del 21-D, hem estat durament criticats des d’àmbits mediàtics interessats i som al centre de la disputa política, fins al punt que se’ns ha amenaçat de noves intervencions i fins i tot de tancament pels qui consideren TV3 i Catalunya Ràdio un instrument de propaganda de l’independentisme.

És una bona notícia que per fi es constitueixi la comissió de control i que torni a ser el Parlament de Catalunya el lloc on es debati, es critiqui i es valori el paper dels mitjans de la CCMA en tots els seus aspectes. Per això, els Comitès d’empresa hem acordat demanar una compareixença urgent davant la Comissió de control per reclamar que s’atengui de forma immediata i prioritària els greus problemes que afecten directament l’estabilitat i el funcionament de la Corporació, que resumim en els cinc punts següents:

• En primer lloc el Parlament ha de preservar els mitjans públics de la Generalitat de la intervenció estatal, i protegir també la independència de la Corporació de tota ingerència o control governamental o partidista.
• És urgent que els grups parlamentaris acordin una aportació extraordinària al pressupost de 2018 per fer front a la despesa sobrevinguda del nou càlcul de l’IVA
• El Parlament ha de reclamar al nou govern i a la Corporació la firma del contracte programa plurianual, que ja s’havia d’haver aprovat el juny de l’any passat, i que ha d’incloure un pressupost suficient i estable per no tornar a improvisar males solucions a cada contratemps.
• La cambra catalana ha de renovar ja el Consell de govern que ha acabat el mandat el mes de març, i la designació s’ha de fer per àmplies majories i amb criteris exclusius de professionalitat i independència.
• Igualment, el Parlament ha de reprendre la reforma de la llei de la CCMA, interrompuda en les dues últimes legislatures, per desgovernamentalitzar els mitjans de la Generalitat i garantir uns mitjans de comunicació públics al servei de tota la societat.

Davant la complexa situació política del país i en un context de govern intervingut, reclamem de la Comissió de control de la CCMA que assumeixi un paper rellevant en relació a la Corporació. Que es renovi el Consell de govern amb el mandat caducat i que s’aturin les mesures precipitades de retallades en la producció i la programació decidides per un Consell en funcions. Reclamem també que es reobri la corresponsalia de Buenos Aires que ha deixat TV3 i CR sense antena a tota Llatinoamèrica i que no es faci efectiva la reducció de la resta de corresponsalies de TV3 i Catalunya Ràdio.

12 d’abril de 2018