La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) es solidaritza amb els treballadors d’Unidad Editorial amenaçats d’acomiadaments. Rebutja la petició de presó per a treballadors de TV3 i ABC.

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) denuncia que els empresaris dels mitjans de comunicació s’apropien dels drets d’autoria dels periodistes –tant els de plantilla com els autònoms i freelances–, a través de la introducció de clàusules abusives en els contractes. Emparant-se en una legislació sobre la propietat intel·lectual ambigua i insuficient, cometen tot tipus d’abusos: utilitzen un mateix treball en diversos mitjans d’un grup empresarial però el paguen només una vegada, el reutilitzen quan volen sense un pagament addicional, ho venen a tercers sense contraprestació per a l’autor o autora, ho difonen en publicacions en paper i a internet encara que siguin empreses diferents…

La UNESCO ha declarat el 23 abril Dia Mundial del Llibre i del Dret d’Autor, però en aquesta commemoració s’ignora que els periodistes són els autors de les seves obres i, com a tals, tots els seus drets han de ser respectats. La FeSP se suma a la campanya mundial de la Federació Internacional de Periodistes (FIP) i la Federació Europea de Periodistes (FEP) –a les quals pertany–, endegada per denunciar aquests abusos, i reclama al Govern i al Parlament que promoguin les reformes legals necessàries per evitar-los.

La Junta Executiva Federal de la FeSP, reunida aquest darrer cap de setmana a Madrid, expressa la seva solidaritat i suport als treballadors del Grup Unidad Editorial –El Mundo, Marca, Expansión, Telva i altres publicacions–, davant l’expedient d’acomiadament col·lectiu que ha presentat l’empresa per prescindir de 224 persones de les 1.514 que constitueixen la plantilla, la qual cosa comporta el tancament d’algunes delegacions i revistes. És el tercer ERO que pateixen en els vuit últims anys, fruit no solament de la crisi econòmica sinó també d’una mala gestió dels seus directius, que no han sabut buscar solucions eficaces i es limiten a seguir les ordres dels propietaris, el grup italià RCS.

També mostra la seva sorpresa i rebuig davant la petició per part de la Fiscalia de penes de presó per a un treballador de TV3 i dos periodistes del diari ABC. Al primer l’acusen d’haver accedit el 2012 al correu electrònic d’un directiu i difondre un document amb dades sobre un ERO, cosa que ell nega. El fiscal sol·licita set anys de presó pels delictes de descobriment i revelació de secrets i el Consell de Govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) s’ha sumat a la petició. La FeSP se solidaritza amb els treballadors i dóna suport a les accions de protesta que han convocat.

Per a Cruz Morcillo i Pablo Muñoz, d’ABC, el fiscal demana dues penes de dos anys i sis mesos de presó per un delicte de revelació de secrets, perquè van publicar el contingut d’una conversa telefònica, inclosa en un sumari, en la qual un membre de la màfia italiana comentava a un altre el que havia parlat amb l’ex tresorer del PP Luis Bárcenas. Aquests periodistes van complir amb la seva obligació professional de publicar aquesta notícia d’interès general; si existís algun delicte en aquest cas, l’hauria comès la persona que no va custodiar aquest document judicial o no va guardar l’obligat sigil, no aquests dos professionals que van fer correctament el seu treball.

La Junta Executiva de la FeSP, així mateix, manifesta el seu rotund rebuig a la directiva aprovada pel Parlament Europeu sobre la protecció dels secrets comercials, perquè és un seriós perill per a la llibertat d’informació, el periodisme d’investigació i el dret de la ciutadania a rebre informació veraç d’interès general.

25 d’abril de 2016