El primer dia de vaga a El Periódico ha estat secundada per un 90% de la plantilla segons dades del comitè d’empresa. La direcció ha reconegut que demà dimarts no podrà treure el diari. Per part de l’Sport, el seguiment també ha estat massiu tot i que s’ha quedat un pèl per sota de la participació a El Periódico. Durant tot el dia d’avui hi ha hagut davant la seu dels dos diaris una concentració dels treballadors que han denunciat «l’actitud arrogant i prepotent de l’empresa». Una mostra d’aquesta manera de fer és que la direcció del rotatiu va convocar ahir la nit el comitè d’empresa per a una reunió d’urgència per intentar frenar la vaga però ho va fer sense cap proposta, ni bona ni dolenta.

La vaga està convocada en contra de les rebaixes salarials que planteja l’empresa les quals, a més, pretén aplicar només als treballadors en plantilla deixant fora de les mateixes el personal fora de conveni i l’alta direcció. El 31 de març passat va acabar el termini d’aplicació de l’Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) moment a partir del qual els treballadors havien de recuperar els seus salaris anteriors. En canvi, l’únic que va recuperar les seves percepcions anteriors va ser el president del grup, Antonio Asensio, propietari de l’edifici que acull les empreses del Grupo Z. Amb motiu de l’ERTO, es va reduir l’import del lloguer fins al 31 de març data a partir de la qual ell sí que va recuperar el preu anterior mentre que els seus treballadors no només no van tornar als seus salaris anteriors sinó que a més l’empresa encara els vol tornar a rebaixar de nou.

L’SPC ha emès aquest matí un comunicat en el qual donava suport a la vaga i al conjunt de mobilitzacions que facin els treballadors d’El Periódico, de l’Sport i de la resta d’empreses del Grupo Z. Al llarg del dia han anat arribat missatges de solidaritat dels comitès d’empresa d’altres mitjans de comunicació, el de la Federació de Sindicats de Periodistes. A la concentració d’aquest migdia dels treballadors dels dos rotatius hi han assistit el president de l’SPC, Ramon Espuny; els secretaris generals de la UGT de Catalunya, Camil Ros i de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco i representants d’altres sindicats. El president del comitè d’empresa, Toni Fuentes, ha destacat l’èxit del seguiment de la vaga «perquè a la redacció només hi ha el director i sis persones més», tots ells responsables redaccionals. També ha afirmat que la protesta està sent seguida molt de prop per tot el sector, que també s’hi juga molt.

Els treballadors no han deixat de mostrar en cap moment la seva indignació amb els directius de l’empresa als quals els ho han fet notar sorollosament cada cop que entraven o sortien de les dependències del diari. El fet que demà dimarts no surti el diari suposarà que per primera vegada en la seva història El Periódico faltarà a la seva cita amb els lectors, un mèrit que només cal atribuir a la tossuderia d’uns directius incapaços de negociar sortides raonables als conflictes. L’element lúdic principal ha estat que al llarg de tot el dia s’ha distribuït xoriço pels assistents a la concentració amb referència a Antonio Asensio i la resta de directius del grup «que ens estan robant els nostres salaris», segons afirmaven tots els treballadors. Amb això es refereixen que des de l’1 d’abril haurien d’estar cobrant els seus salaris anteriors a l’ERTO, cosa que no succeeix.

La vaga a El Periódico continua fins el pròxim divendres 19 de maig mentre que a l’Sport, la convocatòria era per als dies 15 i 16 de maig.