Demà, 14 de novembre, en seguiment d’una convocatòria de la Confederació Europea de Sindicats, hi haurà nombroses protestes en diversos països europeus: contra les polítiques d’austeritat, les restriccions socials i les retallades pressupostàries. Aquesta Jornada d’Acció contra l’austeritat, per l’ocupació i el creixement, expressa l’oposició creixent dels treballadors davant una onada que recorre Europa i per manifestar als governs la demanda urgent d’un canvi de rumb.

Les mesures d’austeritat imposades per la Comissió Europea, l’FMI i el Banc Central Europeu han fracassat per l’evident continuïtat de la recessió, dels desequilibris i del foment de la injustícia. A tot arreu, els treballadors paguen el preu d’una crisi que no han causat, amb un atur que castiga -especialment- als més joves, amb salaris i nivell de vida en declivi, amb retallades en els serveis públics.

Els treballadors dels mitjans de comunicació formen part d’aquest moviment i estan implicats en aquesta onada generalitzada de protestes, en particular a l’Europa del sud, a Grècia i a Itàlia, però també en major escala a Espanya i Portugal. Per primera vegada en la història, hi ha una convocatòria de vaga general simultània en ambdós països. És la primera vaga general de tota la península Ibèrica.

Com a president de la FIP, ho considero un pas important per fomentar la solidaritat entre els nostres afiliats, contra la pobresa creixent, contra la recessió i la fallida social. A Portugal, el nostre afiliat, el Sindicat de Jornalistas de Portugal (SJP), està molt preocupat pel futur de la radiotelevisió pública, amenaçada de tancament parcial i privatització, però també per propostes governamentals de retallades i acomiadaments a l’agència de premsa LUSA, així com en mitjans impresos com el diari Público.

A Espanya, els nostres afiliats Periodistes de CCOO i la Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) mobilitzen els seus afiliats perquè s’uneixin a la mobilització del 14 de novembre contra el seriós deteriorament dels estàndards laborals dels periodistes. El principal diari d’Espanya, El País, per exemple, anuncia els acomiadaments de 140 dels nostres col•legues.

Segons l’Observatori per als mitjans de la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE), també afiliada a la FIP, 7.901 periodistes han perdut el seu lloc a Espanya des de novembre de 2008. El Fòrum Espanyol d’Organitzacions de Periodistes, que reuneix algunes organitzacions afiliades a la FIP i altres sindicats, assenyala altres raons que justifiquen també la participació dels treballadors dels mitjans en la vaga general, raons com “la degradació insostenible de les remuneracions dels periodistes freelance i a la peça, així com l’extinció d’una infinitat d’aquestes col•laboracions sense cap indemnització ni assegurança de desocupació”. Els empleats dels mitjans de comunicació espanyols s’uneixen també a la protesta contra les amenaces del govern conservador a la cobertura periodística de manifestacions públiques, un problema que afectaria especialment a reporters gràfics i fotògrafs. Els mitjans de comunicació estan fortament implicats en aquesta jornada, en ambdós països, Portugal i Espanya, pels nombrosíssims acomiadaments de periodistes.

La FIP dóna suport aquest Dia d’Acció en tots aquests països, en solidaritat amb els nostres afiliats que lluiten per aturar la destrucció sistemàtica dels seus llocs de treball, les retallades dels seus salaris, els atacs contra la negociació col•lectiva i en protesta pels plans de governs conservadors que volen privatitzar els serveis públics audiovisuals o controlar-los políticament.

Aquesta ha de ser també una jornada de defensa del periodisme de qualitat, per la pluralitat i per la llibertat d’expressió de tots els ciutadans.

Jim Boumelha
President de la Federació Internacional de Periodistes