La Federació de Sindicats de Periodistes mostra la seva solidaritat amb els treballadors de la Cadena SER que es manifesten avui contra els acomiadaments a Madrid

La TV pública estatal imita el model de Telemadrid i Canal 9 muntant redaccions paral·leles mentre, com en la ràdio de Prisa, silencia les veus crítiques

La Federació de Sindicats de Periodistes (FeSP) se solidaritza amb els companys i companyes de la Cadena SER, que avui es manifesten a Madrid en contra dels últims acomiadaments aplicats de manera fulminant per la direcció. Aquesta decisió és una baula més de la cadena d’acomiadaments registrats en diverses emissores del Grup Prisa, la direcció de la qual ha prescindit de més de 80 treballadors en l’últim any malgrat les retallades salarials i sacrificis que va acceptar la plantilla al març de 2014 precisament per evitar acomiadaments. La diferència és que, en aquesta ocasió, als motius econòmics esgrimits per l’empresa s’afegeix la voluntat de fer callar veus crítiques amb la gestió dels responsables del grup.

La FeSP també denuncia la iniquitat dels directius de Televisió Espanyola que, mentre silencien les veus crítiques amb la manipulació informativa que duu a terme la televisió pública, incorporen una redacció paral·lela amb professionals procedents de mitjans en crisis però afins al Govern. Aquesta operació s’assembla massa al viscut a la Radio Televisió Valenciana (Canal Nou) i a Telemadrid, on l’augment de les respectives plantilles ha estat esgrimit després per intentar acabar amb aquests mitjans, aconseguint-ho ja al País Valencià.

L’hostilitat del Partit Popular cap als mitjans de comunicació públics obliga a pensar que la implantació a RTVE de l’execrable model dels mitjans citats és alguna cosa més que una casualitat. La FeSP sempre ha reivindicat i defensat uns mitjans públics ben gestionats i allunyats del control polític pel Govern de torn, per a això és necessari crear organismes que controlin i salvaguardin aquesta independència. RTVE no necessita una redacció paral·lela amb l’excusa de «reforçar» els serveis informatius en aquest any electoral, perquè compta amb professionals de reconeguda experiència, molts d’ells desplaçats per l’actual direcció a tasques gairebé burocràtiques. El que sí resulta imprescindible és constituir un Consell Audiovisual Estatal -com existeixen als països de l’Europa democràtica- que eviti excessos, arbitrarietats i injustícies com les que pateixen de manera habitual els mitjans públics a Espanya, tal com s’està evidenciant a Prado del Rey.

La Junta Executiva Federal de la FeSP considera que aquestes darreres decisions dels directius de la Cadena SER i dels de TVE no estan tan allunyades una d’una altra. Les últimes purgues ideològiques a la televisió estatal són una cara de la moneda i a l’altra hi ha les emissores del Grup Prisa, que es desprenen dels seus professionals més acreditats i de prestigi. TVE i la Cadena SER castiguen allò que haurien de premiar com a exemple de bon periodisme: ser crítics amb el poder. La FeSP reitera la seva solidaritat amb els treballadors afectats per aquestes polítiques, es posa a la seva disposició i dóna suport a totes les accions que duguin a terme.

13 de febrer de 2015