El PP supera totes les cotes de desvergonyiment en el control governamental dels mitjans públics

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació, considera que el nomenament d’Eladio Jareño, fins ara responsable de comunicació del PPC i assessor personal de la seva presidenta, Alicia Sánchez Camacho, com a nou director d’RTVE a Catalunya no garanteix la necessària independència, neutralitat i objectivitat que la Constitució contempla pels mitjans de comunicació social dependents de l’Estat en el seu article 20.

L’SPC ha defensat sempre aquests principis, i especialment des que l’any 1999 el Parlament de Catalunya va fer per primer cop un debat monogràfic sobre l’audiovisual, arran de les queixes expressades per professionals, universitats, experts en comunicació i usuaris per les manipulacions informatives derivades del control governamental dels mitjans públics, tant catalans com d’arreu d’Espanya.

Les resolucions d’aquell debat van donar impuls, tot i que amb molts obstacles entremig, a la reforma de les lleis de la CCMA i d’RTVE, que després de molts entrebancs van ser transformades en el sentit de treure el control directe de la gestió als governs de torn, a partir del consens polític a què forçava la necessitat de fer els nomenaments i prendre les decisions per majories qualificades de 2/3.

Després de guanyar les eleccions, el PP i CiU van contrareformar aquestes lleis eliminant la necessitat del consens, de manera que es va tornar a la situació anterior, de dependència directa dels òrgans de comandament dels mitjans públics respecte dels governs i també dels partits que els donin suport. Aquesta situació ha permès el nomenament d’Eladio Jareño, qui ja va ocupar aquest càrrec en l’època de José María Aznar com a president del govern central.

Ara bé, tot i aquestes premisses, hi ha maneres de guardar les formes per desviar les crítiques a aquesta indiscutible involució. Però davant la situació de crisi política, tant a Catalunya com a Espanya, partits com el PP no s’estan de nomenar càrrecs provinents directament de l’acció política, sense cap vergonya i sense molestar-se a dissimular el més mínim.

La majoria absoluta permet aquesta abusos antidemocràtics, però res ha d’impedir la denúncia pública d’una política orientada a furtar el dret de la ciutadania a una informació pública plural i veraç, base de tota societat democràtica, i a substituir-lo pel control governamental dels mitjans públics, que es diuen així perquè són de tots, perquè els finança tota la ciutadania.

Els darrers mesos ja hi ha hagut prou mostres i denúncies de la manipulació informativa a RTVE, especialment en relació a la situació política a Catalunya, com perquè aquesta línia s’intensifiqui i contribueixi a incrementar la crispació i el conflicte en la societat catalana.

Barcelona, 13 de novembre de 2014