Rosa Maria Vila és periodista i editora gràfica, actualment és la cap de fotografia de la revista de geografia i viatges Descobrir Catalunya.

La situació de la professió és una de les seves preocupacions: com afecta la crisi econòmica i la crisi als mitjans, com les empreses devaluen la feina dels professionals, com es mercadeja amb els drets d’autor…

Precisament aquest és el tema de una de les últimes entrades que ha fet al blog. Sota el títol La pugna pels drets d’autor de les imatges entre fotògrafs i mitjans té solució? Rosa Maria analitza l’article publicat a la revista Nikon Pro sobre com algunes editorials i empreses tracten d’obligar els fotògrafs a renunciar als drets d’autor.

Vila es pregunta per què els mitjans i les editorials volen apropiar-se dels drets d’autor de les imatges i afirma: “La situació de crisi econòmica actual està perjudicant seriosament el món editorial: les vendes al quiosc han baixat en picat i els ingressos publicitaris de la premsa han caigut com mai no havia passat. Per si això fos poc, l’accelerat desenvolupament de les tecnologies de la informació i el canvi d’hàbits dels lectors fa que els mitjans es vegin obligats a transformar les seves estructures decimonòniques. […] Els mitjans necessiten abaratir costos per poder fer front a les noves inversions, l’increment de continguts i la reducció de guanys. En aquest context és on apareixen els contractes i les tensions pels drets d’autor.

Continua llegint les opinions de Rosa Maria Vila a Enfocant.