El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC), denuncia les agressions que van ser objecte almenys dotze professionals de la informació que ahir cobrien les mobilitzacions ciutadanes per protestar contra la sentència del Tribunal Suprem que condemnava els polítics i activistes independentistes amb dures penes de presó. La majoria d’aquestes agressions van ser fetes per agents dels cossos de policia, tant els Mossos d’Esquadra, dependents del govern català, com de la Policia Nacional, dependents del Ministeri de l’Interior. El sindicat ha posat aquests casos en coneixement de la Federació Europea de Periodistes (FEP) i Federació Internacional de Periodistes (FIP) perquè presentin una queixa a la Plataforma del Consell d’Europa de Protecció del Periodisme i Seguretat dels Periodistes.

Aquests atacs suposen una vulneració al dret a la informació de la ciutadania en impedir que els i les professionals del periodisme realitzin la seva tasca. Protegir el dret a la informació de la ciutadania és una obligació dels poders públics, tal com estableixen nombroses disposicions internacionals i nacionals, com l’article 52 de l’Estatut de Catalunya, l’article 20 de la Constitució espanyola i l’article 19 de la Declaració Universal dels Drets Humans. No respectar aquest dret és impropi i inadmissible en una societat democràtica.

Els dotze companys agredits són: Elise Gazengel (Revista Contexto), Pol Pareja (eldiario.es). Jordi Mumbrú (Ara), Eudald Martínez (RAC 1), Pau Venteo (Catalunya Radio), i Víctor Asensio (El Prat TV), Albert Salamé i Oriol Izquierdo (Vilaweb.cat), i Joan Giralt, Freddy Davies i Núria Gebellí (La Directa). Hi ha un fotògraf més que va ser copejat per agents de policia però que ha preferit mantenir l’anonimat. La majoria són fotoperiodistes. D’aquests, Eudald Martínez és l’únic que no va ser atacat per la policia ja que va rebre l’impacte d’una pedra llançada per manifestants contra agents policials. La resta si que van ser copejats per efectius policials d’un o un altre cos de seguretat. La majoria dels incidents es van produir en les protestes registrades a l’aeroport de Barcelona-El Prat.

Tots ells, a més, anaven acreditats amb les corresponents armilles i braçalets que identifiquen els professionals de la informació d’acord amb els protocols establerts amb les autoritats policials. Enfront de la seu de l’emissora pública Catalunya Ràdio va haver-hi a més una concentració de militants d’extrema dreta que van proferir insults contra l’emissora i els seus periodistes dificultant en algun moment l’accés. L’SPC ha recollit aquestes dades de fonts pròpies i de l’informe elaborat per l’observatori crític dels mitjans www.media.cat.

El SPC i la FeSP van denunciar ahir mateix a través de les xarxes socials aquests fets. En els seus missatges van demanar als responsables dels cossos policials, especialment al conseller d’Interior de la Generalitat, Miquel Buch, i al ministre espanyol d’Interior, Fernando Grande-Marlaska, que s’investiguin aquestes agressions i es determinin les responsabilitats que se’n derivin.

Aquests fets s’afegeixen a altres episodis succeïts recentment a Catalunya en diverses manifestacions. En tots ells, des del SPC i la FeSP s’han rebutjat tots els atacs «vinguin d’on vinguin i siguin qui siguin les persones afectades pels atacs a professionals de la informació, que únicament estan fent la seva feina d’informar a la ciutadania».