El 3 de maig es commemora el Dia Mundial de la Llibertat de Premsa perquè una premsa lliure, plural i independent és un component essencial de les societats democràtiques i un dret humà fonamental.

Si fem un repàs a la situació per la qual travessen els mitjans de comunicació del nostre país ens n’adonem que ara més que mai té sentit aquesta celebració.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació celebra conjuntament l’1 i el 3 de maig, centrats enguany en denunciar la situació dels col•laboradors o periodistes a la peça. El comunicat que s’ha fet públic posa de manifest que els col•laboradors són els que pateixen amb més cruesa la crisi del sector, ja que no disposen de cap tipus de protecció.

Demanem la col•laboració de tots per difondre la nostra protesta a través de les xarxes socials. Us demanem a tots els que tingueu Facebook o Twitter, que feu arribar als vostres contactes el comunicat perquè pugui arribar fins a l’últim racó del país la nostra denúncia. A través de Twitter proposem piulades amb els hashtag #colaboradores, #periodigno i #3M.

D’altra banda, diversos sindicats de la FeSP han fet una crida als seus afiliats i professionals de la informació per manifestar-se i participar en les convocatòries de les organitzacions professionals.

El Sindicat de Periodistes de les Illes Balears (SPIB) convoca els periodistes de les Illes a participar en la concentració convocada a les 12 del migdia.

El Sindicat de Periodistes de Galicia (SXG) dona suport a les concentracions fetes per tres de les associacions de la premsa gallegues: Santiago de Compostel•la (12 h), La Corunya (12 h), i Lugo (20 h). A més, l’SXG demana als agents socials que no convoquin rodes de premsa i altres actes informatius en aquests horaris per facilitar la presència dels informadors en aquesta actes reivindicatius.

El Sindicat de Periodistes d’Andalusia (SPA) lliurarà en el registre de la Subdelegació del Govern i en la Delegació de la Junta d’Andalusia un seguit de cartes adreçades als presidents del Govern central i d’Andalusia amb les reivindicacions del sector. Aquesta activitat es farà de manera simultània i al llarg del matí a Sevilla, Màlaga, Granada, Còrdova, Huelva, Cadis, Jaen i Almeria. També participaran a les convocatòries i actuacions convocades per altres companys, col•lectius i associacions en defensa dels drets laborals i professionals dels periodistes.

També la Federació d’Associacions de Periodistes d’Espanya (FAPE) ha convocat concentracions sobra el lema Sense periodistes no hi ha periodisme, sense periodisme no hi ha democràcia.

El Col•legi de Periodistes de Catalunya també dóna suport als actes reivindicatius previstos perquè “sense llibertat de premsa, la resta de drets trontollen. No és un luxe. És una necessitat”.