Aquest dilluns 11 de novembre el Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació farà la celebració institucional del XX aniversari de l’organització. Es farà al bar Jazzpetit, al carrer Encarnació 143 (a Gràcia, a prop de les estacions de metro de la Línia IV de Joanic i d’Alfons X). La celebració començarà a partir de les vuit del vespre i durarà fins a l’últim que se’n vagi. En el decurs de la vetllada hi haurà les intervencions dels convidats i dels nostres representants institucionals d’ara i d’abans i confiem que sigui un moment de trobada i de festa per celebrar que tot i els difícils moments que viu la nostra professió, la tasca desenvolupada en aquests vint anys ha estat essencial per al nostre sector.

El Sindicat de Periodistes de Catalunya (SPC) va néixer els dies 19 i 20 de juny de 1993 en el marc del Congrés Constituent celebrat a Barcelona, en el centre cívic de les Cotxeres de Sants. En el VI Congrés, el 25 d’abril de 2009, l’organització va passar a denominar-se Sindicat de Periodistes de Catalunya / Sindicat de Professionals de la Comunicació (SPC). En aquests vint anys s’ha convertit en un referent imprescindible a la professió, assolint més d’un centenar de membres de comitès d’empresa i delegats de personal en els mitjans de comunicació catalans.

En un article publicat a la nostra web, qui va ser el primer president del sindicat, Enric Bastardes, afirmava que «Vam nàixer dient: “Vénen temps difícils”. I a fe que ho han estat més que la nostra capacitat de previsió! Però també vàrem nàixer amb un diagnòstic sobre els canvis que es produirien inexorablement en la nostra professió. La crisi dels gran mitjans tradicionals, l’efecte de la introducció de noves tecnologies i la implantació de nous productes a la xarxa. La inundació horitzontal de tot tipus de serveis, informació, opinió i altres gèneres de difícil identificació, fins a la saturació. L’expulsió constant de professionals d’una relació contractual regulada, amb la conseqüent creació d’una bossa cada dia més gran d’explotació il·legal de treball a la peça, sovint en negre, consentida si no estimulada des de les diverses administracions. L’explotació també dels mal anomenats becaris…»

És a tots aquests companys i companyes que han patit en carn pròpia la sotragada de la crisi en el sector a qui l’SPC vol dedicar l’acte lúdico-festiu del XX aniversari. I a tots i elles convida a venir-hi per mostrar-los el suport del sindicat per intentar revertir la situació